Lektionsevaluering på læring
Lektionsevaluering på læring
Formålet er, at eleverne repeterer og evaluerer på, hvad de har lært.
- Eleverne inddeles i grupper, der placerer sig i cirkler. Jo mere selvkørende eleverne er, jo flere grupper kan man lave, og jo flere elever kommer til orde.
- Hver gruppe får en stor 6-sidet terning og et ark med spørgsmål. Arket består af en række spørgsmål fra 1-6. Underviseren, eller en elev fra hver gruppe, holder arket med spørgsmål og denne er oplæser.
- En elev starter med at kaste terningen til en anden elev i cirklen. Det tal, som tommelfingeren lander på, når terningen gribes, siges højt. Eksempelvis tallet 5. Oplæseren læser spørgsmål nr. 5 op, og eleven med terningen svarer så godt han/hun kan og kaster terningen videre til en ny elev, som svarer på det spørgsmål, som tommelfingeren lander på.
- Aktiviteten fortsætter, indtil underviseren stopper tiden. Det er vigtigt at være opmærksom på, at alle elever får terningen og dermed svarer på spørgsmål.
Materialer
- Arbejdsark med spørgsmål
- 6-sidet terning
Variation og deltagelsesmuligheder
- I stedet for at kun én elev skal svare på spørgsmålet, skal gruppen sammen finde frem til et svar. Fordelen her er at eleverne arbejder sammen og flere kommer i spil ved samme spørgsmål, mens ulemper kan være, at nogle elever slet ikke kommer på banen.
- Lad grupperne lave spørgsmål til hinanden.