Forside/Aktivitetsdatabase/Livsstil og kropsidealer

Aktivitet

Livsstil og kropsidealer

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Geografi Historie Samfundsfag

Øvrig Skoletid

Temauge/temadag

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Sundhed

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Forberedelse
Klargør arbejdsark med tekst til tidslinjen – se her. Print dem evt. i A3.
Pap og papir til at lave tidslinje. Find evt. billeder til de enkelte tidsperioder på forhånd.

 

Beskrivelse
Introducér eleverne til emnet kropsidealer. Lav en fysisk tidslinje i et lokale med plads på gulvet. Lad eleverne lave historiske markeringer, der inddeler tidslinjen i tidsperioder.

Fordel eleverne i mindre grupper. Hver gruppe får en del af tidslinjen. De skal finde billeder, der kan repræsentere de enkelte tidsperioder og arbejde sammen om at placere billederne i kronologisk rækkefølge på tidslinjen.

Gennemgå billederne og tal om de kropsidealer, som de viser. Tal om hvorfor netop disse kropsidealer eksisterede på denne tid.

Eleverne skal efterfølgende i grupperne selv finde forskellige billeder af nutidige kropsidealer.

Fordel følgende ”kategorier” blandt grupperne: den perfekte krop, den normale krop, den naturlige krop, den trænede krop, den overvægtige krop, mandekroppen, kvindekroppen, en ung krop, barnekroppen.

Sammenhæng
Lad eleverne samtale i grupperne om følgende:

• Hvad er et kropsideal?
• Hvordan har kropsidealet udviklet sig gennem tiden? Hvorfor?
• Hvorfor er der forskel på mandlige og kvindelige kropsidealer?
• Er billederne et udtryk for et normalt menneske?
• Hvad er et normalt menneske?
• Hvad er kropsidealet i dag? Hvem har bestemt, at det skal være sådan?
• Hvilken betydning har kropsidealet for dig?

Søgning