Aktivitet

Madrasbold

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1.2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Øvrig skoletid

SFO

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Tid

10 – 20 min.20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Madrasbold

Formålet er, at eleverne udvikler grundlæggende teknisk/taktiske elementer i kaosboldspil. Derudover får eleverne viden om reglers betydning for et spil.

Der spilles med to hold på en håndboldbane (eller volleyball bane), hvor to madrasser i hver sin ende danner scoringszone. Der scores ved, at bolden kastes ind over madrassen og en medspiller griber bolden i luften, inden denne spiller lander på madrassen. Spillet kan som udgangspunkt være rammesat til kun at have denne ene regel og kan herefter fastlægges ved hjælp af elevernes input på baggrund af nedenstående spørgsmål:

  • Hvordan holdes der styr på points?
  • Hvordan må bolden transporteres?
  • Hvor meget fysisk kontakt er tilladt?
  • Hvor mange bolde skal man spille med?

Madrasbold kan (især) for nogle af de lidt ældre elever skabe en god dialog omkring den fysiske kontakt. Ofte begynder nogle elever at være meget fysiske i deres tacklinger, da reglerne lægger op til et spil, der minder om amerikansk fodbold, rugby eller australsk fodbold. Derfor er det tit de elever, der ikke bryder sig om hårde fysiske tacklinger, der trækker sig ud af aktiviteten. Justeringsopgaven kan således være at få alle deltagerne til at deltage aktivt i madrasbold

Materialer

  • En bold
  • Store bløde madrasser

Denne leg er en del af projektet Frittersport

Søgning