Forside/Aktivitetsdatabase/Mønsterspil a la Volley ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitet

Mønsterspil a la Volley ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koordination Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Alle boldtyper (her med volleyball), kidsvolleynet evt. badmintonnet.

 

SMÅØVELSER

Alle elever har hver én volleyball.

  • Kast med underhåndskast volleybolden ind på væggen og grib. Tilpas afstand og højde på bolden.

  • Kast gentagne underhåndskast højt op i luften – lad bolden ramme gulvet én gang imellem kastene.

  • Kast volleybolden op i luften. Grib bolden tidligt i luften. Dvs. stræk kroppen efter bolden.

  • Kast bolden gentagne gange højt op i luften. Bolden kastes i en position med hænderne samlet lige

    over hovedet, og i afsættet strækkes hele kroppen – lad bolden ramme gulvet imellem kastene.

  • Slå nogle ”driveslag” (smashbevægelse stående) ind på væggen.

 

 

MEDSPIL – Mønsterøvelse

2 hold af 3 elever står på hver side af kidsvolleynettet i en trekant. Brug evt. et badmintonnet.

A2 og B2 ved nettet på hver sin side. A1/B1 og A3/B3 længere nede på banen og lidt ude i siden. Se billede. 

 

Spillets gang og boldens mønster aftales nu på forhånd mellem eleverne:

  • Elev A1 kaster bolden over nettet til elev B1.

  • Elev B1 griber bolden og kaster med underhåndskast til elev B2. B2 kaster (hæver bolden) til elev B3,

    der (har bevæget sig mod nettet og) modtager bolden og kaster den over nettet mod elev A3.

  • A3 griber bolden og kaster med underhåndskast til A2. A2 til A1, der har bevæget sig mod nettet… osv.

 

Succeskriteriet er at få sammenspillet til at lykkes og opnå rytme og flow i medspillet.

Der tælles ingen point. Dog kan man vedtage, at 4 succesfulde sammenspilsrunder giver ret til et højlydt fælles kampråb!

OBS: Når eleverne har tilegnet sig ovenstående færdigheder og har fået spillet til at lykkes, kan der i en senere lektion sættes fokus på at lære volleybegreberne og kaste/gribeteknikkerne og dermed øge niveauet/ lektionens sværhedsgrad.
Fx kan det vedtages, at både første- og andenberøringen fortsat skal gribes/kastes, mens tredjeberøringen sender bolden over nettet med et volleyslag til modstanderne. Senere, at kun andenberøringen må gribes

 

SMÅSPIL – Mønsterspil a la volley

  1. Spil ovenstående mønsterøvelse, men nu skrues der op for kampen.
    Dvs. øvelsen gennemføres som en dyst, hvor der tælles point, hver gang holdet lykkes med at sende bolden i gulvet på modstandernes banehalvdel, eller modstanderne mislykkes med at returnere bolden. Indfør, at eleverne på holdet roterer pladser, evt. efter hver 3. spillet bold.

  2. Spil korte småspilsdyste, hvor der spilles til 5 point. (Kidsvolley – level 3)*
    Holdets tre berøringer (spilrytme) er:
    – Første elev (A1) modtager bolden med et volleyballslag.
    – Anden elev (A2) griber og kaster bolden videre.
    – Tredje elev (A3) spiller bolden over nettet med et volleyballslag.
    – Osv.

OBS: Tilpas rotationer, kaste/gribe/volleyslagsspils krav og regler efter elevernes færdigheder, så det bliver både fornøjeligt, udfordrende og gerne dirrende spændende dueller.

 

*Kidsvolley
I kidsvolley findes 5 levels (spilniveauer) fra level 0 til 4.
De tekniske og taktiske krav imellem de forskellige levels er progressive, fra meget nemme kaste/gribespil, svagt stigende til et mere færdigt volleyballspil. Kidsvolley spilles på en bane af badmintonstørrelse, men kan sagtens spilles over en snor med kridtstreger i skolegården. Se mere på: www.kidsvolley.net 

 

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

 

 

Søgning