Forside/Aktivitetsdatabase/Musikhistorie – hvad lytter vi til? 

Musikhistorie – hvad lytter vi til? 

Aktivitetsinformation

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Musikhistorie – hvad lytter vi til? 

Formålet er, at eleverne kender forskellige musikhistoriske perioder, kulturer og musikgenrer og kan sætte ord på deres musikoplevelse samt adskille genrerne fra hinanden. 

Hæng en plakat med hver kategori i lokalet. Alle elever samles i midten af lokalet. Afspil musik inden for en genre ad gangen. 

Eleverne skal nu gå hen til den genre, de tror musikken passer til.  

Lad hver gruppe sætte ord på, hvorfor de står ved den valgte genre. Italesæt at det er lige så vigtigt at kunne sætte ord på sin musikoplevelse som at gætte den rigtige genre.  

Materialer

  • Find musiknumre i forskellige genrer, der passer til plakaterne.  
  • Print plakater og hæng dem op i lokalet. 

Variation

  • Lad eleverne lave øvelsen i grupper, hvor hver gruppe sammensætter en playliste med de forskellige genrer. En gruppe ad gangen spiller sin playliste for en anden gruppe, som skal gå hen til den plakat, de tror musikken hører til. Byt efterfølgende.  

Søgning