Forside/Aktivitetsdatabase/Nutids-r-tagfat

Nutids-r-tagfat

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Nutids-r-tagfat

Formålet er, at eleverne træner deres viden og opmærksomhed på nutids-r.  

Eleverne er sammen i grupper, ca. fem i hver gruppe. Der skal være et ulige antal i hver gruppe.   

Hver gruppe har to sjippetove, som lægges udstrakt på jorden med et par meters mellemrum. Der vælges en oplæser i hver gruppe. Oplæseren har en stak kort med sætninger i hånden. Resten af gruppen deler sig i to hold, så de dyster to mod to. Holdene stiller sig overfor hinanden med ca. en halv meter imellem sig. Der ligger et sjippetov et stykke bag hvert hold. Oplæseren står i midten lige uden for ”banen”. Det ene hold er ”Nutids-r-holdet” og det andet hold er ”Ender-på-e-holdet”.  

Begge hold skal nu lytte til oplæseren, som læser en sætning højt, og finde ud af, om udsagnsordet i sætningen slutter med e eller med et nutids-r.  

Slutter det med nutids-r, skal ”Nutids-r-holdet” nå at fange elever fra ”Ender-på-e-holdet”, inden de er løbet bag deres sjippetov. Bliver en elev fanget, skal eleven gå over på det andet hold. Når alle er på samme hold, skiftes oplæser, og der laves nye hold i gruppen.    

Materialer

  • To sjippetove. 
  • Kort med sætninger til oplæseren. Print et ark pr. gruppe, lad gruppen selv klippe sætninger ud. Du kan også vælge at laminere sætningerne, så du har til fx fem grupper, så du lettere kan komme i gang med legen næste gang.  

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Der kan med fordel differentieres, så eleverne sættes sammen i grupper ud fra niveau, så alle når at tænke sig om og komme frem til et svar, før den første løber. 
  • Øv evt. aktiviteten med hele klassen, så du er sikker på, at alle har forstået øvelsen. 
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning