Ø-Helle
Ø-helle
Eleverne lærer at være opmærksomme og lytte efter samtidigt med, at de er i bevægelse.
Alle skal have en bold at drible med. I hallen er der spredt hulahopringe ud over hele hallen – dog færre hulahopringe end antallet af deltagere. Der er to fangere til at starte med og i midten er der en madras. Underviseren skal sætte musik i gang, og efter et passende tidsrum stoppe musikken – ligesom i stopdans. Når musikken spiller, dribler eleverne rundt med deres bold – enten med fødder eller hænder. Når musikken stopper, skal eleverne undgå at blive fanget ved at finde en øde ø (hulahopring), og være i som helle, eller de kan nå at smide sig ind på den store øde ø (madrassen) i midten, der også fungerer som helleområde. Der må kun være én i elev i hver hulahopring. Men der må være mange på madrassen. Hvis man bliver fanget i det tidsrum, hvor der ikke er musik – bliver man også fanger.
Underviseren starter musikken igen og fjerner undervejs flere og flere hulahopringe, så der bliver færre og færre hellemuligheder. Man kan ikke stå i et helleområde, når musikken kører. Til sidst er der kun en elev – eller få elever tilbage, og man kan starte forfra. Hvis man ikke har så mange bolde til rådighed, kan eleverne være sammen
to og to om en bold.
Materialer
- Overtrækstrøjer til fangere
- Hulahopringe/tæppefliser eller lignende
- Stor madras
- Bolde til alle
Variation
Fangerne kan også drible, når de fanger.