Aktivitet
OL i historie
Del klassen op i grupper á tre til fire elever. Lad hver gruppe vælge en olympisk idrætsgren, som er mulig at dyrke på skolen, eventuelt i tilpasset form. Eleverne sætter sig nu grundigt ind i idrætsgrenen. De skal lave en præsentation af idrætsgrenen og sætte den i et historisk perspektiv, også gerne i forhold til den tidsalder, den er udsprunget af. Eleverne kan fx lægge perspektivet på de samfundsklasser, der i begyndelsen dyrkede den valgte idrætsgren. De kan også undersøge, om vi har nogle danske personligheder, der har dyrket denne idrætsgren ved OL.
Eleverne undersøger den teknologiske udvikling af idrætsgrenen. Hvordan er resultaterne f.eks. blevet forbedret? hvad var verdensrekorden i 1955, og hvad er den nu? Hvilke materialer er kommet frem, som har fremmet præstationerne – eksempelvis var et cykelhjul før i tiden lavet af jern, siden kom aluminium og endelig kulfiber, som mange hjul er lavet af i dag.
Når grupperne har brugt det afsatte antal lektioner, udfører klassen OL i historie. Hver gruppe fremlægger deres idrætsgren, og alle prøver derefter idrætsgrenen. I de grupper, der har valgt en idrætsgren, hvor der er rekorder, kan I eventuelt prøve at tage tid på jer selv, f.eks. ved 100-meter løb.
Materialer
Diverse sportsredskaber
Internetadgang