Forside/Aktivitetsdatabase/Omvendt yatzy

Aktivitet

Omvendt yatzy

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse Puls

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne deles op i mindre grupper. Grupperne slår på skift med bevægelsesterningen (eller trækker et bevægelseskort). De skal ende med at have slået hhv. 1, 2, 3, 4, 5 og 6, før de er færdige. De skal derefter selv formulere, og herefter udregne, en matematisk opgave ud fra den bevægelsesform, terningen viser. Opgaverne kunne fx være:

  • Krabbegang: Hvor meget vægt bærer hvert ben/hver arm af elevens samlede vægt? Hvad er arealet af det rektangel, kroppen danner?
  • Kæmpeskridt: Hvilke typer figurer kan man danne med lige lange skridt? Gå og tegn figuren. Hvordan beregnes areal, omkreds og evt. massefylden af denne? (Rektangel/trekant/femkant)
  • Drible: Hvad er arealet af de forskellige bolde, der dribles med? Hvilken bold kan man drible flest gange med på et minut? (statistik)

Hver gruppe skal kun igennem hver opgave én gang, så hvis de slår det samme flere gange, skal de i stedet udføre den pågældende bevægelsesform i en given afstand, fx 15 m, og så tilbage og slå igen. Grupperne skal præsentere deres opgaver for resten af klassen, hvor klassekammeraterne skal prøve at løse opgaven.

 

Materialer

Bevægelsesterning eller en almindelig terning med bevægelseskort

Søgning