Aktivitet

Ordræs

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Geografi

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Rundt på gulvet placeres et stort antal kort (eksempelvis 300 kort – jo flere jo bedre) med ord, som alle har med geografi at gøre. Ordene på kortene må gerne passe til flere temaer inden for geografi og kan både være generelle eller specifikke. Eksempler på ord: uland, hovedstad, Budapest, orkan osv. Læreren kan søge inspiration i de ord, der bliver brugt i faghæftet om faget.

 

Underviseren udpeger et tema, og det er så elevernes opgave at samle flest mulige ord fra bunken, som kan knyttes til temaet. Vinderen er den elev, der har samlet flest mulige rigtige ord, når underviseren siger stop.

 

Eksempler på temaer: Økonomi, vejrforhold, lande, miljø, osv. Det er vigtigt, at cirka 50 ord passer til hvert tema. Derfor er det en god idé, at have både generelle, svære, lette og specifikke ord.

 

Materialer

Kort med geografi-relaterede ord.

Søgning