Aktivitet
Rytmebold
Materialer: Bolde
Beskrivelse:
Børnene danner en rundkreds med ca. en meters mellemrum. Hvert andet barn i kredsen har en bold og dribler – i en fælles rytme/synkront – bolden i jorden tre gange. På den fjerde dribling sendes bolden ved en studsaflevering til sidemanden til højre, som modtager bolden. Hold en kort pause til alle har styr på bolden. Bolden studses tre gange i gulvet, inden den spilles på samme vis videre mod højre, i en fælles rytme. Dette gentages, til alle lykkes med at aflevere og modtage bolden. Når spillet er øvet nogle gange, kan I forsøge atudføre rytmespillet uden pauser.
OBS: Man skal kigge til den side, man skal modtage bolden fra.
Gentag øvelsen som i ovenstående, men nu skrues der op for intensiteten og sværhedsgraden, da alle børn i kredsen har en bold, som i en fælles rytme spilles rundt. Prøv igen først med pauser, dernæst uden pauser.
Bolden tages op i hænderne og kastes samtidig – på et givent signal (klap eller ”hep”) – i en lille bue til sidemanden til højre. Man skal selv gribe bolden, der bliver kastet til én fra venstre side. Start igen med, at hvert andet barn er i boldbesiddelse for dernæst at lade alle børn have hver deres bold. Dette gentages 8-10 gange i samme retning.
OBS: Man skal kigge til den side, man skal modtage bolden fra.
Udelad ”signalet”, men find ind i en fælles ”tavs” afleveringsrytme. Der kastes stadig kun den ene vej rundt.
Genindfør ”signalet” til at markere boldens retningsskift. Det aftales på forhånd at kaste fx:
- 6 x den ene vej og 6 x den anden vej
- 3 x den ene vej og 3 x den anden vej
- 1 x den ene vej og 1 x den anden vej
Aktiviteten fortsætter som ovenfor. Dog udelades nu ”signalet”, dvs. børnene må huske – og fornemme – de på forhånd aftalte rytmeskift.
På ”signal” kastes bolden et par meter lige op i luften. Denne gang flytter man sig selv hurtigt til højre, hvor sidemakkerens bold gribes. Der kan aftales et antal gange i begge retninger. Prøv også uden signal.
Bolden kastes og gribes et antal gange, mens man selv bevæger sig den ene og anden vej.
OBS: På rytmefornemmelse og gensidig kropsaflæsning
Denne leg er en del af projektet Frittersport og en del af materialet Medspil.