Aktivitet
Salmemix
Salmemix
Formålet er, at eleverne træner deres viden om kristne udtryk; centrale symboler, ritualer, musik og salmer.
- Eleverne får hver udleveret et kort med enten en højtid/ritual/årstid eller en salme. Der må gerne være flere kort med salmer til samme højtid/ritual/ årstid. Det vigtigste er, at alle salmer har en ”makker” – dvs. en salme, der passer sammen med en højtid/et ritual/en årstid. Derudover har underviseren en seddel med opgaver til de forskellige højtider/salmer omkring fx traditionen, forståelse af salmen el. lign.
- Nu spreder eleverne sig ud over et område og bevæger sig rundt imellem hinanden. Når underviseren giver signal, finder eleverne sammen i par og kigger, om deres brikker passer sammen – fx ”Bryllup” og ”Det er så yndigt at følges ad”.
- Hvis de passer sammen, udfører de den bevægelse, der passer til deres salme/højtid.
- Herefter går eleverne sammen og løser en opgave om denne højtid, som udleveres skriftligt eller mundtligt. Når opgaven er løst, går de med i legen igen, men må ikke finde sammen igen.
- De elever der finder sammen, men hvis brikker ikke passer sammen, skal udføre begge bevægelser fra de to brikker.
- Øvelsen afsluttes med, at I på klassen gennemgår de opgaver, underviseren har stillet til de par, der fandt sammen.
Eksempler på bevægelser
- Bryllup: Armkrog og danse rundt fem gange
- Nytår: Englehop (hop ind i det nye år)
- Sommer: Gadedrengeløb med arme over hovedet (jubii vi har ferie!)
- Efterår: Lave ”regnvejr” på makkerens ryg
- Morgen: Solhilsen som i yoga
- Dåb: Kravle mellem benene på hinanden på skift fem gange
- Jul: Tag fat i hinandens hænder og dreje rundt tre gange (danser om juletræet)
Eleverne kan evt. hjælpe med at finde på flere bevægelser til de højtider og ritualer, I har arbejdet med.