rettet fokus
Simon siger
Formålet med denne aktivitet er at eleverne retter deres fokus og opmærksomhed mod kommandoerne.
Inden aktiviteten starter, skal I aftale, hvad der sker, når man “dør” i legen.
Beskrivelse
- Stil dig et sted i lokalet.
- Underviseren starter med at være Simon.
- Du skal nu følge “Simons” kommandoer, men kun, når der bliver sagt “Simon siger […]”. Hvis der ikke bliver sagt “Simon siger”, men bare kommandoen, skal du ikke gøre noget.
- Kommer du til at lave kommandoen, selvom der ikke blev sagt “Simon siger”, er du “død”.
Eksempel
“Simon siger løft knæene” – du og de andre i lokalet løfter knæene.
“Drej rundt om dig selv” – du gør ikke noget!
Til underviseren: Eleverne kan få en opgave, de skal løse for at komme med i legen igen i stedet for at ryge helt ud af legen. Det kan fx være at klappe foran maven og bag ryggen tre gange eller andre bevægelser, som alle kan lave. På den måde kan legen fortsætte i længere tid.
Aktiviteten kan også bruges i en overgang, så eleverne fx får besked på at gå til garderoben og tage overtøj på, at gå fra ét lokale til et andet, eller hvad I ellers skal i gang med som det næste.