Forside/Aktivitetsdatabase/Slagboldspil ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitet

Slagboldspil ( Net-/Vægspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koordination Motorik Puls og styrke

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Et slagredskab og bolde. Her: Minitennisketsjer og skumtennisbold. Evt. musik.

 

 

SMÅØVELSER

Alle elever har hver én skumtennisbold og ketsjer.

  • Jog rundt til forskellig musik, der skifter rytme. Lad musikken afspejle måden at løbe på (uden bold eller slagredskab).
  • Leg og spil på forskellige måder med fx tennisketsjeren og en skumtennisbold.

Fx Hold bolden i gang på ketsjeren: 10 med forhånden, 10 med baghånden, spil bolden højt mod loftet – ned at sidde, op igen – kontroller bolden efter ét opspring på gulvet eller direkte, slå og hold bolden i gang med slag ind på en mur, serv bolden ind på muren ca. halvanden meter over en imaginær nethøjde.
Find selv på mere…

 

 

MEDSPIL – den dobbelte slagcirkel

Eleverne er sammen i par om ét slagredskab, her minitennisketsjeren og én bold.

Der etableres en indercirkel af elever, som skal lave tekniske øvelser, og en ydercirkel, som skal jogge rundt. Hvert par fordeler sig med en elev i hver af de 2 cirkler.

Indercirklens tekniske øvelser bør demonstreres af underviseren inden:

  1. Slå til bolden med skiftevis for- og baghånd. Lad den evt. ramme gulvet imellem.
  2. Dribl bolden ned i gulvet, mens du drejer rundt om dig selv.
  3. Dribl bolden ned i gulvet fra stående oprejst til liggende position og op igen – uden at miste kontrollen over bolden … og igen.
  4. Prøv at holde bolden hoppende på din ketsjer med lukkede øjne. Hvor mange kan du tage?
  5. Uden bold. Imitér, at du spiller dueller med din favorit tennisspiller på en af de store Grand Slam-baner. Fx serv, grundslag, underskruere, loop, til nettet og knyt næven, når (hvis) du vinder bolden. Ny duel…

 

Indercirkel-eleverne laver den samme tekniske øvelse, fx nr. 1 i ét minut. Tilsvarende jogger ydercirklens elever (makkeren) rundt i området i ét minut. Lad gerne ét minuts musik spille til glæde for en løberytme og markering af tidsintervaller.

 

Derefter bytter inder- og ydercirkel-elever plads. Slagredskab og bold overdrages.

 

Herefter laver den nye indercirkelelev den samme øvelse, som makkeren lavede før i ét minut, og den nye ydercirkelelev jogger rundt. Når begge elever har lavet den første tekniske øvelse, er det øvelse nr. 2, som øves osv.

 

 

SMÅSPIL – veninde- og drilledueller

Eleverne går sammen i par og spiller minitenins. Det gælder om at holde bolden i gang uden eller med net.

Få bolden til at ”leve” et langt og måske spændende liv. Hvor mange slag kan I lave i træk?


Drilledueller
Siden kan det vedtages, at eleverne efter 10 slag må begynde at lave ”drilleslag”, som udfordrer hinanden. fx skrue, loop, overslag

 

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

Søgning