Stolen brænder

Stolen brænder
Formålet med aktiviteten er at aktivere muskel-led sansen for at sænke elevernes arousal og få dem i ro på deres stol efter en bevægelsesaktivitet.
Eleverne skal sidde på deres stol og sætte hænderne på sædet. Derefter skal de følge underviserens kommandoer:
- “Stolen brænder”: eleverne skal forsøge at løfte sig fra stolen ved at skubbe med hænderne.
- “Stolen er kold”: eleverne må slappe af og sætte sig på stolen igen.
Stolen skal brænde mellem 3-5 sekunder. Gentag 5-10 gange.
Efter en bevægelsesaktivitet: Brug evt. kommandoen “Stolen brænder” til også at signalere til eleverne, at de hurtigt skal finde deres stol og løfte sig op, indtil alle er på plads. Brug din stemmeføring til at tælle ned fx fra 10 imens. Når du når til 0, giver eleverne slip og er klar til introduktion til den næste aktivitet.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Brug den samme Ro på stol aktivitet over en længere periode for at skabe genkendelighed og tryghed.
- Brug aktiviteten til regulering af elever med urolige kroppe – evt. også som selvregulering, hvor eleverne selv bruger den ved behov.