Aktivitet
Stop tyven
Stop tyven
Formålet er, at eleverne arbejder med at lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
- Eleverne inddeles i par. Hvert par får udleveret et A4 ark og en lille seddel i farve.
- Eleverne deler A4 arket i 6 lige store felter. Hvert hjørne af feltet nummereres med et tal mellem 1 og 6.
- Hvert par har fået ”stjålet” én ting fra deres hjem. Parret skriver på deres lille farvede seddel, hvilken ting, de har fået stjålet. Denne ting skrives i et af de seks felter på A4-arket, mens de fem øvrige felter udfyldes med ting, som ikke er blevet stjålet.
- Det er de andre pars opgave at gætte hvilken ting, der er blevet stålet.
- Fire til fem par går sammen og fordeler sig parvis i en (landsby-)cirkel. Parvis skal eleverne nu løbe rundt som kriminalinspektører og skiftevis besøge de andre hjem.
- Når ”kriminalinspektørerne” kommer frem, skal parret beskrive en af tingene, som tyven ikke har stjålet uden at nævne navnet på tingen.
- Der er fire runder i alt. Den endelige løsning noteres ned på et stykke papir og offentliggøres til sidst mundtligt. Vinderne er det par, der har flest rigtige.
Materialer
- 1 x A4 ark pr. par.
- 1 x seddel i farve pr. par.