Aktivitet

Stop tyven

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne inddeles i par. Hvert par får udleveret et A4 ark og en lille seddel i farve. Eleverne deler A4 arket i 6 lige store felter. Hvert hjørne af feltet nummereres med et tal mellem 1 og 6.

Hvert par har fået ”stjålet” én ting fra deres hjem. Parret skriver på deres lille farvede seddel, hvilken ting, de har fået stjålet. Denne ting skrives i et af de seks felter på A4-arket, mens de fem øvrige felter udfyldes med ting, som ikke er blevet stjålet.

Det er de andre pars opgave at gætte hvilken ting, der er blevet stålet. Fire til fem par går sammen og fordeler sig parvis i en (landsby-)cirkel. Parvis skal eleverne nu løbe rundt som kriminalinspektører og skiftevis besøge de andre hjem. Når ”kriminalinspektørerne” kommer frem, skal parret beskrive en af tingene, som tyven ikke har stjålet uden at nævne navnet på tingen.

Der er fire runder i alt. Den endelige løsning noteres ned på et stykke papir og offentliggøres til sidst mundtligt. Vinderne er det par, der har flest rigtige.

 

Materialer

1 x A4 ark pr. par.

1 x seddel i farve pr. par. 

 

Søgning