Forside/Aktivitetsdatabase/Tektoniske plader og deres bevægelser

Tektoniske plader og deres bevægelser

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Geografi Natur/teknologi

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Tektoniske plader og deres bevægelser: 
Jordskælv, bjerge, vulkaner, dybdehavskløfte og ny jordskorpe. 

Formålet er, at eleverne gennem bevægelse får kendskab til og viden om, hvordan bevægelserne af de tektoniske plader har indflydelse på dannelsen af jordskælv, bjergkæder, vulkaner, dybdegrave og ny jordskorpe.  

Alle eleverne er tektoniske plader, som bevæger sig rundt blandt hinanden. Underviseren forklarer nedenstående bevægelser for de tektoniske plader, hvorefter eleverne går sammen og udfører bevægelsen.  

Det er en god idé at tage én bevægelse ad gangen, så eleverne opnår forståelse med hver enkelt øvelse. 

De skal nu skabe kontakt til de andre tektoniske plader ved følgende:  

  1. Gå rundt blandt hinanden. 
  1. Bevarende pladegrænse (også kaldt blivende pladegrænser, som fx Syrien og Tyrkiet).
    Bevægelse: Når pladerne glider sidelæns forbi hinanden, giver spændingen mellem de to plader jordskælv:

    Eleverne går forbi hinanden skulder ved skulder, hvor de rører hinandens underarme, hvorefter de hver især bliver til jordskælv, som fortsætter med at gå rundt blandt hinanden, mens de ”ryster” deres kroppe. Når alle kroppe ryster, fortsættes til næste øvelse. 
  1. Destruktiv pladegrænse (de højeste og dybeste steder på jorden. Når pladerne støder sammen, bliver de til bjerge fx Himalaya og Mt. Everest.) Bevægelser: 

    a) Elever ”støder frontalt sammen” via en high ten, hvorefter de sammen tager opstilling som et bjerg (en stående bro med hænderne mod hinanden over hovedet). Efter fx 5 sekunder findes en ny makker. 

    På havbunden kan det forekomme, at pladerne glider over og under hinanden, hvorefter der dannes hhv. vulkaner og dybdegrave.  

    b) Eleverne ”kravler over/under hinanden”, hvorefter de skaber både en vulkan (stående på alle fire med rumpen i vejret) og en dybdehavskløft (liggende på ryggen med arme og ben i vejret, dannende et V). Efter fx 5 sekunder findes en ny makker 
      1. Konstruktiv pladegrænse 
        Bevægelse: Pladerne bevæger sig væk fra hinanden, hvorefter der dannes ny jordskorpe/havbund fx Island.  

        Enkelte elever stiller sig foroverbøjede nede i knæ (måske de skal udpeges), hvorefter to andre elever tager opstilling på hver side at den foroverbøjede elev. De to stående elever skaber øjenkontakt til hinanden, hvorefter de bevæger sig baglæns væk fra hinanden, mens den foroverbøjede elev folder sig ud til stående med armene i retning mod loftet (ny jordskorpe/havbund).   

      Materialer

      • Ingen.

      Variation og deltagelsesmuligheder 

      • Som repetition af de tektoniske pladers bevægelser kan man lade det være op til den enkelte elev, hvilket møde vedkommende har med en anden tektonisk plade fx mødet i frontal high ten er lig dannelsen af et bjerg, mødet ved at røre hinandens underarme, når de går forbi hinanden, er lig jordskælv etc. 
      • Ovenstående variation kan suppleres med italesættelse af fagbegreberne på de tektoniske pladers bevægelse – bevarende, destruktive og konstruktive pladegrænser. 
      • Sidst kan eleverne inddeles i de forskellige tektoniske plader, hvorefter de kan være undersøgende på hvor i verden, der sker hvad. Dette kræver dog lidt indsigt og viden inden.  
      Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

      Ændr dine cookie præferencer her

      Søgning