Forside/Aktivitetsdatabase/Terninge-tekstleg

Aktivitet

Terninge-tekstleg

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Hver gruppe skal have deres egen terning og oversigt over opgaver, som ligger placeret på afstand. Eleverne skal have blyant og papir hver især.

Klassen deles i grupper á 3-4 personer, og grupperne placerer sig ved et bord i lokalet, hvor der ligger en ukendt tekst. Teksten læses, inden aktiviteten starter. Grupperne kan have den samme eller forskellige tekster.

Terningen placeres i midten af lokalet, og på skift bevæger en fra gruppen sig hen og slår med terningen og vender tilbage med en opgave. Der kan hinkes, løbes, kravles osv. hen til terningen. Hvis terningen viser handlingsforløb, skal gruppen skrive et referat/resumé af tekstens handling. Hvis terningen viser personer, skal gruppen lave en beskrivelse af personerne i teksten osv. Slår man spørgsmålstegnet, skal man stille spørgsmål til teksten.

Alle opgaver på terningen skal løses, men hvis man slår en opgave, man allerede har lavet, skal hele gruppen lave en selvvalgt bevægelse, inden en ny må slå med terningen. Slår man den samme opgave mere end tre gange, må man må slå, indtil man får en ny opgave.

 

Materialer

Terning med plastiklommer, hvor der på ilagte sedler står hhv. handlingsforløb, personer, sted & miljø, fortæller & synsvinkel, sprog & tid samt et spørgsmålstegn. Hvis man ikke har en terning med lommer, bruges en almindelig terning samt en oversigt med opgaver.

 

Søgning