Forside/Aktivitetsdatabase/Træfbold ( Træfboldslektion)

Aktivitet

Træfbold ( Træfboldslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Avispapirkugler, tennisbolde, bløde håndbolde, balloner, ærteposer, kurv eller spand, kegler, dåser, evt. papskjold.

 

SMÅØVELSER
Eleverne deles, evt. i smågrupper, om et antal aviskugler og ærteposer.

  • Med præcision kastes et antal aviskugler eller tennisbolde ned i en kurv/spand. Afstanden kan varieres. Find den gode udfordring.

  • Placer evt. en høj genstand foran spanden/kurven, så kastet nødvendigvis må blive en ”bomber”, der kommer i en blød bue ned fra himlen.

  • Med præcision kastes et antal ærteposer på gulvet, så de danner formen på dit forbogstav. Find en udfordrende afstand, fx 2 meter.

 

MEDSPIL

  1. Ram badebolden
    En elev slår en badebold eller ballon lige op i luften.
    Makkeren skal med aviskugle eller en lille bold ramme badebolden/ballonen i svævet.
  2. Kegletræf
    En kegle placeres i midten mellem 2 elever. Afstand ca. 7 meter mellem elever og kegle, men det kan varieres. En tennisbold kastes på skift efter keglen. Den, der rammer, rejser keglen op. Makkeren henter tennisbolden.
  3. Dåsekast
    På et bord etableres en dåseopstilling. Fx 4 i bunden, så 3, 2 og 1 i toppen.
    Afstand til kastegrænse er ca. 5 meter, men kan varieres.
    På skift kastes 3 ærteposer eller små bolde efter dåserne.
    Lav selv regel om, hvorvidt dåserne skal væltes, flyttes eller skydes helt ned af bordet.
  4. Undvigemanøvre
    Den ene elev A skal forsøge at ramme makkeren B med aviskugler. Makkeren B forsøger at undvige.
    B skal bevæge sig frem og tilbage (urytmisk – tempovarieret og pludseligt) på en linje imellem 2 mærker, fx 2 stole, i 30 sekunder.
    A har et antal aviskugler at bruge af, fx 6.
    Derefter byttes.
    Det kan aftales, at B må holde et skjold af pap op foran sig, evt. med øjenhuller i.
    Rammes papskjoldet, tæller det som et træf, såvel som alle andre steder på kroppen; undtagen hovedet.

 

SMÅSPIL – Træfbold
To hold stiller sig bag hver sin baglinje på en rektangulær spilleplads. Til 2 x 12 børn vil en volleyballbane være passende. En stor træfbold, fx badebold, yogabold eller basketbold, placeres på midten af spilområdet. De to hold står bag hver deres baglinje og har et arsenal af blandede bolde. Alle holdets børn skal stå bag deres baglinje, når de kaster.

Det gælder om at ramme den store træfbold, så den triller mod baglinjen hos modstanderholdet. Idet træfbolden rører linjen eller triller bag linjen, er der scoret ét point. Spil evt. til fem point. Det kan aftales, at hvert hold må have en ”boldhenter”, som på egen banehalvdel må hente bolde til sit eget hold. Dette foregår, mens der spilles. Alternativt holdes der en kort pause i spillet, hvor boldene fordeles til begge hold.

Husk at teste om ”kaste-skytset” rent faktisk kan flytte den træfbold, som benyttes. En aviskugle kan fx ikke skubbe en basketbold ret langt. Spillepladsen og kasteafstanden justeres naturligvis, så det giver både træf, mening og jubel.

FIF: I stedet for en baglinjemarkering, som bolden skal passere, kan man lægge lange bænke/bjælker, som markerer baglinje. Alle holdets børn skal stå bagved bænken/bjælken og kaste. Rammes bænken/bjælken af træfbolden, er der scoret ét point.

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her

Søgning