Forside/Aktivitetsdatabase/Transportstolen 

Transportstolen 

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Håndværk og design

Primær formål og fokus

Forståelse og idégenerering Læring gennem kroppen

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Transportstolen 

Formålet er at anvende kroppen i idéudviklingsfasen i designprocessen af en transportstol med udgangspunkt i form, funktion og æstetik.  

Øvelsen er delt i to, hvor første del er en “kom i gang” opgave og anden del er selve idéudviklingsfasen.  

Kom i gang: Hele gruppen starter med at tage opstilling i en cirkel. Herefter får eleverne til opgave at skabe forskellige ting med deres kroppe enten enkeltvis eller i grupper. Det kan fx. være stol, bold, bil, stjerne, lys, gave, sommerfugl, fisk, bjørn m.fl. Giv eleverne tid til at udføre de enkelte opgaver. 

Idéudvikling: Klassen inddeles i grupper af 3-4 elever. Hver gruppe skal nu idéudvikle en stol. I stedet for at skrive og tegne deres tanker om stolen ned på papir, skal de kropsligt vise det. De skal dermed forme stolen med deres kroppe. Følg guiden nedenfor og husk at give grupperne tid og plads til at finde på. 

FUNKTION: Vises med kroppen efter bedste evne: 

  • Opgaven er at konstruere noget at sidde på, som både er rart og komfortabelt  
  • Skal kunne fungere både som afslapning og som arbejdsplads 
  • Skal være sikkert at opholde sig på – hvad vil det kræve af produktet? (Stor/lille understøttelsesflade, hvor mange ben hvis ben m.m?) 

FORM: 

  • Hvordan ville den se ud – stående, liggende og siddende? Vises med kroppene. 
  • Hvis den skulle have en anden form, hvordan ville den så se ud? 
  • Kan I finde på en form mere? 
  • Hvilken form ville I foretrække af dem, som I har afprøvet? 

ÆSTETIK:  

  • Hvilke materialer ville I anvende?  
  • Hvordan vises blødhed? Hvordan vises hårdhed? 
  • Hvor tænker I, at den skal stå? Hvad kræver det af produktet? 

Nu indsættes det benspænd, at stolen skal være en transportstol og processen gentages. Her er det også elevernes opgave at argumentere for deres tolkning af en transportstol.  

FUNKTION – benspænd:  

  • Hvordan fortolker I en transportstol?  Vis det med kroppen 
  • Hvordan gør I den nem at transportere? Vis det med kroppen 
  • Hvordan gør I den let at samle? Vis det med kroppen  

FORM: 

  • Vil det ændre på formen? Hvordan? Vis det med jeres kroppe. 

ÆSTETIK:  

  • Vil det ændre på jeres valg af materialer? Hvordan?   

Slut gerne øvelsen af med, at grupperne præsenterer deres stol for hinanden i små grupper eller i plenum.  

Materialer

  • Ingen.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Vælg noget andet end en stol, f.eks. bord, lampe, reol. 
  • I “kom i gang” kan eleverne på skift finde på et ord, som klassen efterfølgende skal lave enkeltvis, i grupper eller i fællesskab. 
  • Overvej om alle i gruppen skal bruge kroppen eller én i hver gruppe modellerer og forklarer møblet.  

Søgning