Aktivitet
Tredje gang – lykkens gang (matematik)

Tredje gang – lykkens gang (matematik)
Formålet er, at eleverne arbejder med figurer og målberegninger.
- Eleverne går sammen to og to.
- Rundt i området ligger opgaver fordelt med opgavesiden nedad. Opgaverne må gerne være fordelt i flere lokaler, så man ikke kan se posternes placering.
- På den side, der vender op, står bogstaverne A-R (18 poster). Der er 6 poster med opgaver og 12 poster med bevægelser. Det må ikke være synligt, hvilke kort der indeholder opgaver, og hvilke der indeholde bevægelser.
- Parrene får at vide, hvilken post de skal starte ved. Det er fx A, D, E, J, N eller Q, fordi der her ligger en opgave. Fx: Hvordan beregner man rumfanget på en pyramide? Gå til H, hvis I mener, det er V = 1/4 x H x G (forkert svar). Gå til N, hvis I mener, det er V = 1/3 x H x G (rigtigt svar). Gå til O, hvis I mener, det er V = 1/6 x H x G (forkert svar).
- Hvis man vælger det forkerte svar, vil der stå: “Det var desværre ikke det rigtige svar. Lav 10 sprællemænd og prøv et nyt svar”. Hvis man vælger det rigtige svar, vil der være en ny opgave.
Materialer
- 18 kort med bogstaverne A – R stående på den ene side og opgaver på den anden side
- 6 af kortene er opgaver med målberegning, og 12 af kortene er bevægelsesopgaver