Forside/Aktivitetsdatabase/Tredje gang, lykkens gang, matematik

Aktivitet

Tredje gang, lykkens gang, matematik

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Puls Repetition og evaluering

Klassetrin

6. – 7. 8. – 9.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne går sammen to og to. Rundt i området ligger opgaver fordelt med opgavesiden nedad. Opgaverne må gerne være fordelt i flere lokaler, så man ikke kan se posternes placering. På den side, der vender op, står bogstaverne A-R (18 poster). Der er 6 poster med opgaver og 12 poster med bevægelser. Det må ikke være synligt, hvilke kort der indeholder opgaver, og hvilke der indeholde bevægelser.

Parrene får at vide, hvilken post de skal starte ved. Det er fx A, D, E, J, N eller Q, fordi der her ligger en opgave. Fx: Hvordan beregner man rumfanget på en pyramide? Gå til H, hvis I mener, det er V = 1/4 x H x G (forkert svar). Gå til N, hvis I mener, det er V = 1/3 x H x G (rigtigt svar). Gå til O, hvis I mener, det er V = 1/6 x H x G (forkert svar).

Hvis man vælger det forkerte svar, vil der stå: “Det var desværre ikke det rigtige svar. Lav 10 sprællemænd og prøv et nyt svar”. Hvis man vælger det rigtige svar, vil der være en ny opgave.

 

Materialer

18 kort med bogstaverne A – R stående på den ene side og opgaver på den anden side. 6 af kortene er opgaver med målberegning, og 12 af kortene er bevægelsesopgaver.

Søgning