Forside/Aktivitetsdatabase/Tumult om badmintonbanen (Net-/vægspilslektion)

Aktivitet

Tumult om badmintonbanen (Net-/vægspilslektion)

Aktivitetsinformation

Idrætsfaget

Boldbasis og boldspil

Øvrig Skoletid

SFO

Primær formål og fokus

Koncentration og opmærksomhed Koordination Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Materialer: Badmintonketsjere, badmintonbolde, tumultopgaver udprintet. Evt. runde   balloner, avispapirkugler.

 

SMÅØVELSER
Alle elever har hver én badmintonbold og én ketsjer.

  • Jog rundt med en badmintonbold liggende på ketsjeren.

  • Stå på stedet, og spil forhånds- og baghåndsslag 3-4 meter lige op i luften.

  • Jog rundt, mens du spiller fjerbolden til dig selv.

  • Øv dig i at samle badmintonbolden op fra gulvet med ketsjeren. Dvs. uden at bruge hænderne.

  • Hold bolden i gang på ketsjeren mens du:

    a) drejer rundt om dig selv.

    b) sidder ned på bagdelen og op igen.

  • Slå bolden ned i den anden ende af hallen ved at spille høje bolde fremad – løb og slå – løb og slå… uden at bolden rammer gulvet undervejs

Variation: Prøv at lave de samme øvelser med en ballon eller aviskugle 

 

MEDSPIL – Rundt om nettet

10-12 elever deles på en badmintonbane med 5-6 elever på hver side af nettet. Alle har en ketsjer. Bolden sættes i gang af en serv og spilles over nettet. Når en elev har servet eller slået badmintonbolden over nettet til den anden banehalvdel, løbes bag i rækken på den modsatte banehalvdel.

Det gælder om at spille gode bolde til hinanden. Kampen består i at holde øvelsen ”i live”.

 

FIF: For at udfordre yderligere kan der evt. varieres ved, at der på hver banehalvdel kun spilles med én ketsjer, som lynhurtigt skal afleveres til den næste, inden man løber.

 

 

SMÅSPIL

Der skrues nu på kamp- og udfordringsknappen.

 

Når en elev ikke formår at returnere bolden korrekt, fx slår den i nettet eller ud af banen, er man sædvanlig vis ude af spillet i ”Rundt om nettet”.Dette veksles i stedet til, at man skal trække og gennemføre en tumultopgave.

 

Eksempler på tumultopgaver

  • Byt ketsjer med en af modsatte køn.
  • Kravl baglæns under nettet fra den ene stolpe til den anden.
  • Kommentèr som en sportskommentator spillet på banen i ca. 30 sek.
  • Hop på èt ben rundt om banen (du må gerne bytte ben undervejs).
  • Tag 8 mavebøjninger midt på banen.
  • Giv i 30 sekunder positive tilråb til spillerne på banen.
  • Lav en poul erik højer jubelscene på knæ midt på en af banehalvdelene.
  • Stil dig ved en stolpe eller væg og placér dit ene ben i en vinkel på 90 grader på stolpen. lav imens 5 knæbøjninger med det andet ben.
  • Find selv på flere.. 

Opgaverne placeres med bagsiden opad i nærheden af banen.

 

Selv om en elev er gået ud, sætter de øvrige elever hurtigt spillet i gang igen. Når tumultopgaven er udført, vender eleven tilbage og deltager på ny i spillet.

 

OBS: I denne fase kan man selv bestemme graden af med- eller modspil. Måske viser man sympati (”veninde-spil”) mod dem, der ikke er så badmintonkyndige, mens de dygtigere også udfordres mere, eller ligefrem ønskes ud til en tumultopgave.

Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her
 

 

 

Søgning