Aktivitet
Verdensturné
Indskoling og mellemtrin:
Underviseren læser op, og eleverne følger med. Underviseren bestemmer selv, om eleverne skal flytte sig rundt, når de bevæger sig fra ét land til et andet. Måden de bevæger sig på kan enten bestemmes af underviseren eller af eleverne.
Vi skal på sommerferie hele verden rundt på 15 minutter!
I hvert land er der en aktivitet, som er et kendetegn for landet. For at komme til et nyt land, skal I enten sejle (ro med én eller to årer), cykle (høje knæløftninger) eller flyve (løbe med armene ud til siden). I hvert land skal I lave aktiviteten i ca. 10 sekunder.
- Saml jer I en klump, så alle elever har ca. 1 meters afstand. I står lige i Danmark. I Danmark blæser det ofte, og derfor er der en masse vindmøller (armsving med begge arme).
- I skal videre rundt i verden, og næste land er Grønland. Hvordan kommer vi til Grønland? I Grønland lever der isbjørne (gå på hænder og tæer med numsen i vejret).
- Puh, det var koldt på Grønland – lad os skynde os videre! Vi tager et smut til Brasilien i Sydamerika. Hvordan kommer vi til Brasilien? I Brasilien er der en masse dans (lav jeres yndlings dansemoves!).
- Vi tager videre til Australien, hvor der lever kænguruer (hop højt rundt mellem hinanden).
- Fra Australien tager vi videre til Kina, hvor de er rigtig gode til tai chi (lav langsomme bevægelser, mens I holder en usynlig kugle mellem hænderne).
- I Kina går der gode forbindelser videre til Egypten, som er kendt for mumier (tag armene bøjet ud til siden og lav mumie-bevægelser).
- Vi tager videre sydpå, og rammer nu det varme Afrika. I Afrika er der et land, som hedder Kenya (sprint så hurtigt I kan hen til X).
- Fra Kenya og det varme syd, tager vi til Frankrig, sommer og Tour de France (ligge på ryggen og cykle hurtigt/nedad og langsomt/op ad bjergene).
- Fra Frankrig tager vi hjem til Danmark igen og siger tak til hinanden for en fantastisk god sommerferie.
Udskoling:
Eleverne går sammen to og to og bliver enige om et land, de kunne tænke sig at besøge. Sammen skal de lave en bevægelse, som passer til landets kendetegn/kultur/sport.
Alle eleverne samles og tager verden rundt ved at grupperne præsenterer deres land og den valgte bevægelse. Sammen laver eleverne bevægelserne i ca. 10 sek.
Til sidst kan I lave én lang verdensrundtur ved at sammensætte alle bevægelserne.