Aktivitet
Bevægelsesdiktat
Bevægelsesdiktat
Inden i går ud, kan I have arbejdet med bestemte ord fra en tekst.
Eleverne er på et udeområde, som opdeles, så hver elev har et sted at stå – markeret med en sten eller andet. Der er god plads mellem eleverne, så de kan bevæge sig og stadig holde afstand.
Nu skal hver elev vælge en øvelse, de kan lave på stedet, fx sprællemand, skihop, squat, floss, dansetrin, osv. Underviseren kan også vælge en fælles øvelse.
Underviseren siger nu ord fra teksten højt, hvorefter eleverne laver deres bevægelse, mens de staver ordet – enten indeni sig selv eller højt. Underviseren kan følge med i stavningen, når bevægelserne kan ses. På den måde laver klassen en bevægelses-diktat.
Nu kender børnene princippet og skal selv ud og finde ord. De bevæger sig frit ud i området, hvor de er, og skal finde ting, og stave til den ting, imens de laver deres bevægelse. Derefter skriver de ordene i deres hæfter, som bringes med tilbage til underviseren og afleveres.
Nu er der tre muligheder:
- Ordene øves i klassen, og der samles en ny ”diktat”, som kan øves.
- Ordene bruges til at skrive en historie.
- I laver en ny bevægelsesdiktat med de ord, børnene selv har samlet sammen.
Materialer
- Papir (eller hæfter)
- Blyant
- Sten eller kegle til at markere hver elevs ståsted