Blodets kredsløb
Blodets kredsløb
Formålet er at udforske blodets kredsløb og at blive nysgerrige på sammenhængen mellem de forskellige dele af kredsløbet.
Aktiviteten forudsætter, at eleverne på forhånd har kendskab til blodets kredsløb, og som minimum kender dets overordnede funktion og sammenhæng. Hvis de ved det, så er det bare at give den gas.
Start med at dele eleverne ud på de forskellige dele af kredsløbet, som du vil have fokus på. Det kunne være:
Blodet: Eleverne skal finde ud af, hvordan blodet transporteres rundt i kredsløbet, og hvad der sker undervejs. Her kan blodårernes størrelse og funktioner også indtænkes.
Hjertet: Eleverne skal forme for- og hjertekamre og finde ud af, hvad kamrenes funktion er, og hvordan det vises.
Muskler: Hvad skal musklerne bruge fra blodet, hvad får de ud af det, og hvad sender de retur med blodet?
Vener: Hvad er deres funktion, og hvordan kan de vises?
Lungerne: Hvad er deres funktion, og hvordan kan de vises?
Organer: Hvad er deres funktion, og hvordan kan de vises? Her kan fokus eventuelt være på et eller flere organ(er).
Hver gruppe skal nu snakke om og undersøge, hvilke vigtige funktion(er) deres del af kredsløbet har og derefter, hvordan de kropsligt kan vise det. Det er op til underviseren at vurdere, hvor meget eleverne skal arbejde ned i detaljerne.
Når alle grupper har fundet ud af, hvordan deres funktion kropsliggøres, skal hele kredsløbet ”sættes sammen”, og blodet skal en omgang rundt. Startende i enten højre eller venstre forkammer – hjertet kan også blot deles i to dele (højre/venstre) afhængig af elevernes alder/niveau.
Når blodet har været rundt igennem begge kredsløb laves en lille opsamling, hvor hver gruppe fortæller om deres specifikke del og herunder forklarer tankerne bag deres bevægelseselementer. Følg samme rute rundt i kroppen.
Materialer
- Arbejdsark.
- Kan laves helt uden rekvisitter. Underviseren kan også vælge, at eleverne må/kan bruge enkelte rekvisitter for at tydeliggøre deres tanker og handlinger. Hvis man har adgang til en gymnastiksal/hal, kan man fx. lægge to rullemadrasser ud som ben og benytte andre redskaber til at visualisere de elementer, som indgår i aktiviteten.
Variation og deltagelsesmuligheder
- Man kan vælge at fjerne eller tilføje dele af kredsløbet alt efter, hvor komplekst det skal være for eleverne.
- Hvis man har muligheden, kan man prøve at filme aktiviteten – gerne oppe fra. Så ender eleverne med at have lavet hele blodets kredsløb i en kropslig version.