Aktivitet
Blødt besøg i klassen
Blødt besøg i klassen
Klassen får besøg af den nysgerrige bamse (en tøjbamse), som gerne vil lære en masse om, hvem eleverne er, og hvad de laver i skolen i en uge eller et par dage. Der skal både snakkes om sundhed, leg, gode venner samt madpakker, og så skal bamse med til undervisningen.
Det lille bløde væsen hedder lige nu Bamse, men I skal give den et navn! Hver elev kan komme med 2 forslag, og der kan herefter laves en afstemning om de navne, der er i spil.
Gå udenfor og leg Bjørnen Sover. Lad derefter eleverne tegne en tegning af dem selv og bamsen og skrive deres eget og bamsens navn på.
Læs en bevægelseshistorie op for klassen. Det foregår bedst i et større lokale eller udendørs. Undervejs i historien skal eleverne gøre alle de ting bamsen/mor gør. Snak om udsagnsord, der samtidig er gøre-ord. Når eleverne har fået en fornemmelse af, hvad bevægelseshistorierne er for noget, skal de alene eller i grupper lave deres egen bevægelseshistorie. Sværhedsgraden definerer underviseren – en sætning, to sætninger, 4 udsagnsord med bevægelse el. lign. Man må gerne børnestave sin sætning eller fortælle den mundtligt.
Til sidst i lektionen, eller i næste lektion, prøver I elevernes egne historier af. De kan selv læse dem op, eller underviseren hjælper med oplæsning.
Tag en fælles snak i klassen om, hvad eleverne hver især har med i madkassen. Underviseren skriver tingene på tavlen. Derefter leger klassen stopdans, hvor I spiller noget musik. Når musikken stopper, så siger underviseren én af tingene fra tavlen. Alle de elever, der har dette med i madpakken går ind i midten, og de andre går ud til siden. Gentag dette indtil alle ting fra tavlen er blevet sagt. Til sidst i timen kan I samle op og lave en planche eller en madpakkehånd med billeder eller udklip af ting fra madpakkerne.
Materialer
- Papir og blyant
- Evt. bevægelseshistorie
- Karton til planche