Aktivitet

Bogstavtik

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Bogstavtik

Eleverne er delt i to hold, der stiller op på hver sin side af underviseren med front mod underviseren. Underviseren befinder sig på banens midte med aktivitetsterningen. Hvert hold har en hjemmezone, hvor der er placeret en kasse med bogstavkort (bagsiden opad) og en tom kasse (til vinderkort).

Underviseren kaster aktivitetsterningen. Eleverne bevæger sig på den anviste måde hen til egen hjemmezone. Her tager hver elev et bogstavkort og bevæger sig på samme måde ud på banen igen og “tikker” en elev fra det andet hold.

De to elever præsenterer nu deres bogstav (navn, lyd, vokal/konsonant). Den, der har det ”seneste bogstav” i alfabetrækkefølgen vinder modstanderens bogstavkort. Eleven, der har vundet modstanderens kort bringer det til den tomme kasse i egen hjemmezone og lægger sit eget bogstavkort i bunken i holdets bogstavkasse.

Hvis de to bogstaver er ens, bytter eleverne kort, og begge vender hjem med et vinderkort. Tilbage til udgangspunktet, og terningen kastes igen.

Der spilles på tid, og vinderholdet bliver det hold med flest vinderkort. 

Eleverne lærer bogstavernes udtale, træner deres rækkefølge i alfabetet samt forskellen på konsonanter og vokaler. Derudover træner eleverne bogstav-lydforbindelser og anvender enkle før-læsestrategier.

Materialer

Søgning