Forside/Aktivitetsdatabase/Datidens lege

Aktivitet

Datidens lege

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse Forståelse og idégenerering

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Datidens lege

Underviseren introducerer først mellemkrigstidens legekultur. Opgaven handler om, at eleverne selv får en forståelse for, at det krævede en god fantasi at lege dengang. Der fandtes ikke multibaner, farvestrålende legepladser eller skolegårde, hvor der var streget op til en masse spændende leg. Børnene havde dog nogle legeredskaber og masser af idéer.

Eleverne deles ind i mindre grupper af fem til otte elever. Lad dem frit vælge mellem de gamle legeredskaber, der er til rådighed. De skal selv finde på en leg, som alle de andre elever efterfølgende skal prøve at lege. Hver gruppe må kun bruge én rekvisit.

Igennem denne aktivitet lærer eleverne at relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Eleverne opnår viden om historie gennem viden om og brug af historiske scenarier.

Materialer

  • Hulahopringe
  • Pinde til at skubbe med
  • Cykelslanger
  • Læderbolde
  • Aviser
  • Konservesdåser
  • Sten
  • Kridt
  • Sjippetov
  • Hinkesten (en flad sten)
  • Små lerkugler osv.

Søgning