Forside/Aktivitetsdatabase/Dobbeltcirkler

Aktivitet

Dobbeltcirkler

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Biologi Dansk Fysik/kemi Geografi Historie Kristendomskundskab Matematik Musik Natur/teknologi Samfundsfag Sprogfag

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Diskussion og vurdering Forståelse og anvendelse Forståelse og idégenerering Repetition og evaluering

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne fordeler sig i to cirkler, så de står parvis over for hinanden. Dvs. at eleverne i indercirklen kigger ud af cirklen, og eleverne i ydercirklen kigger ind i cirklen.

 

Diskussion og vurdering: Efter arbejdet med et fagligt stof stiller underviseren en opgave og tildeler tid. Eksempler på opgaver:

  • ”Diskutér på baggrund af hovedpersonens opvækst og familierelationer, hvorfor han handlede, som han gjorde, da han skulle […]. Bring dine egne holdninger, viden og erfaringer i spil i diskussionen” (efter at have læst et litterært værk i dansk).
  • ”Diskutér, om der er forskel i mænd og kvinders livsmuligheder” (emne om ligestilling i samfundsfag).
  • ”Diskutér, hvad det vil sige at være sund” (emne om det brede sundhedsbegreb i det tværfaglige tema sundhedsundervisning).
  • ”Diskutér og vurdér, om du helst ville være bonde eller håndværker i middelalderen” (emne om livsvilkår gennem tiden i historie).
  • ”Diskutér og vurdér, hvad det vil betyde for dig og dine omgivelser ikke at måtte spise kød” (emne om bæredygtighed i madkundskab).

 

Eleverne står over for hinanden to og to og diskuterer i den tildelte tid. Når tiden er gået, takker partnerne for snakken, og ydercirklen rykker en person mod højre. Underviseren stiller det samme spørgsmål eller et nyt, og eleverne diskuterer med deres nye partnere.

Søgning