Aktivitet

Fifty/fifty

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Koncentration og opmærksomhed Koordination Puls Tillid og samarbejde

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne stiller op i to rækker med front mod hinanden. Der skal være ca. en meter mellem de to rækker. Et godt stykke bag ved begge rækker opstilles to kegler, som angiver hver rækkes helleområde, fx endevæggen i en hal eller skolegården. For enden af rækkerne står underviseren med bevægelsesterningen. Den ene række kaldes ”over 50”, den anden kaldes ”under 50”.

 

Underviseren kaster med terningen og angiver, hvordan eleverne skal bevæge sig i den efterfølgende ”tagfat-runde”. Umiddelbart efter råber underviseren et regnestykke inden for ovennævnte fagområde. Den række, hvor facit ”hører til” (over/under 50), skal fange så mange elever som muligt fra den anden række, som derimod skal forsøge at nå ned til eget helleområde uden af blive fanget. Bliver eleverne fanget, skal de over på det modsatte hold.

 

Giver stykket præcis 50 og nogen bevæger sig af sted, skal de også over på det modsatte hold. Lander terningen på ”drible”, må der løbes helt almindeligt. Underviseren forsætter med at sige nye stykker, indtil et hold har fanget alle fra det andet hold, eller der leges i 10 min, og det hold med flest elever har vundet.

Materialer

Bevægelsesterning eller almindelig terning med bevægelseskort.
Fire kegler

Søgning