Aktivitet
Fifty/fifty
Fifty/Fifty
Eleverne stiller op i to rækker med front mod hinanden. Der skal være ca. en meter mellem de to rækker. Et godt stykke bagved begge rækker opstilles to kegler, som angiver hver rækkes helleområde, fx endevæggen i en hal eller skolegården. For enden af rækkerne står underviseren med bevægelsesterningen. Den ene række kaldes ”over 50”, den anden kaldes ”under 50”.
I aktiviteten træner eleverne tallenes rækkefølge. De kan øve de fire former for regning; addition, subtraktion, multiplikation og division gennem hovedregning.
Underviseren kaster med terningen og angiver, hvordan eleverne skal bevæge sig i den efterfølgende ”tagfat-runde”. Umiddelbart efter råber underviseren et regnestykke, der passer til forløbet i er igang med. Den række, hvor facit ”hører til” (over/under 50), skal fange så mange elever som muligt fra den anden række, som derimod skal forsøge at nå ned til eget helleområde uden af blive fanget. Bliver eleverne fanget, skal de over på det modsatte hold.
Giver stykket præcis 50 og nogen bevæger sig af sted, skal de også over på det modsatte hold. Lander terningen på ”drible”, må der løbes helt almindeligt. Underviseren forsætter med at sige nye stykker, indtil et hold har fanget alle fra det andet hold, eller der leges i 10 min, og det hold med flest elever har vundet.
Materialer
- Bevægelsesterning eller almindelig terning med bevægelseskort.
- Fire kegler