Fordøjelsessystemet – Hvordan nedbrydes maden
Fordøjelsessystemet – Hvordan nedbrydes maden
Formålet er, at eleverne udforsker, hvordan maden nedbrydes gennem fordøjelsessystemet.
Klassen skal i fællesskab ”bygge” fordøjelsessystemet ved hjælp af deres kroppe samt forskellige bevægelseselementer. Eleverne deles ud på de forskellige dele af fordøjelsessystemet (kan ses herunder). Hver gruppe skal nu undersøge, hvilke vigtige funktioner deres del har og derefter, hvordan de kropsligt kan vise/skabe dem.
Mad: Underviseren eller en elev.
Mund: Tænder, tunge, spytkirtel, (strubelåg) og spiserør, konsistens
Mavesæk: Mavesaft, saltsyre, muskler (2-4 timer), konsistens
Tolvfingertarm: Galde, lever, bugspyt, insulin, optag af næringsstoffer, længde, konsistens
Tyndtarm: Optag næringsstoffer, nedbrydning, konsistens
Tyktarm: Vandindhold, bakterier (7-9 timer)
Endetarm: Konsistens, signaler, funktion (24-32 timer)
Nu skal alle grupperne placere sig således, at de tilsammen danner fordøjelsessystemet. Maden (underviseren eller en elev), starter nu med at gå ind i munden. Denne gruppe viser og fortæller nu, hvad der sker med maden i munden. Sådan fortsætter aktiviteten, indtil maden igen forlader fordøjelsessystemet.
Hvis det er muligt, kan man filme aktiviteten – gerne oppe fra. Så har eleverne den liggende til eventuelt senere brug.
Materialer
- Arbejdsark (Biologi – Fordøjelsessystemet)
- Kan laves helt uden rekvisitter. Underviseren kan også vælge, at eleverne må/kan bruge enkelte rekvisitter for at tydeliggøre deres tanker og handlinger.
- Hvis man har adgang til en gymnastiksal/hal, kan man fx. lægge to rullemadrasser ud som ben og benytte andre redskaber til at visualisere de elementer, som indgår i aktiviteten.
Variation
- Medtag, hvordan de forskellige næringsstoffer nedbrydes undervejs i fordøjelsessystemet. Her kan man vælge enkelte elever eller mindre grupper til at agere de enkelte næringsstoffer: protein, kulhydrat og fedt.