Forside/Aktivitetsdatabase/Frugtsalat (Matematik)

Aktivitet

Frugtsalat (Matematik)

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Koncentration og opmærksomhed

Klassetrin

2. – 3. 4. – 5. 6. – 7.

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Frugtsalat (Matematik)

Formålet er, at eleverne lærer metoder til division og træner at anvende denne regningsart ved hjælp af hovedregning og/eller lommeregner.

Eleverne står eller sidder på hver deres stol i en rundkreds. Der er en plads eller stol mindre end elevantallet, og en elev stiller sig midt i kredsen. Eleverne får hver et tal, som de skal huske. Eleven i midten siger et vilkårligt tal. Alle de elever, hvis tal går op i det nævnte tal, skal rejse sig og finde en ny tom plads. Eleven i midten skal også prøve at nå at finde en tom plads. Den person, der ikke når at få en plads, skal nu stå i midten og vælge det næste tal.

Materialer

  • Stole til alle eller andet, der markere ens plads i cirklen.

Søgning