Forside/Aktivitetsdatabase/Gæt en bedstefar

Aktivitet

Gæt en bedstefar

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Gæt en bedstefar

Formålet er, at eleverne lærer at anvende kilder til at opnå viden om fortiden. Eleverne lærer at sammenligne tidligere tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv.

Eleverne skal som hjemmeopgave besøge, ringe eller skrive til en bedsteforælder eller en oldeforælder. Alternativt kan en forælder bruges som reference. Eleverne skal spørge bedsteforældrene om de ting, der står i interviewguiden, og derefter udfylde det.

I skolen skal hver elev nu skrive sit eget navn samt tre stikord om sin bedsteforælder på et stykke karton.

Nu skal klassen deles i to. Hver halvdel giver et kort resume af sin egen bedsteforælder. Dernæst trækker holdene på skift et kort og skal ud fra det, der står på kortet, mime den bedsteforælder, de har trukket, mens det andet hold gætter, hvilken bedsteforælder, der er tale om.

Forslag til spørgsmål:

  • Hvor voksede du op?
  • Hvad legede du som barn?
  • Havde I husdyr?
  • Dyrkede du sport, da du var ung?
  • Hvad er du uddannet som, og hvad har du arbejdet med?
  • Hvad er/var din hobby?
  • Hvad var din livret da du var barn eller ung?

Materialer

Søgning