Gud sagde…

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Kristendomskundskab

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7.

Tid

1 – 10 min. 10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Gud sagde…

Formålet er, at eleverne får kendskab til skabelsesberetningen. 

Alle elever rejser sig op og spreder sig ud i klasselokalet.  

Da Gud opfandt verden, var det på syv dage, så nu skal vi med bevægelser forsøge at huske, hvad der skete på de syv dage. 

Læreren læser op og eleverne og læreren laver bevægelserne. 

  • Dag 1: Gud sagde… Og der blev lys. 
  • Alle holder armene op mod himlen og kigger op. 
  • Dag 2: Gud sagde… Der skal være en himmel. 
  • Alle holder armene oppe og maler en himmel med armene (svajende fra side til side). 
  • Dag 3: Gud sagde… Der skal være jord og planter.  
  • Læg på ryggen som en kugle og voks op til en busk/træ/blomst. 
  • Dag 4: Gud sagde… Vi skal have dag og nat, så vi skal have sol, måne og stjerner. 
  • Først laver eleverne sole med armene, ved at strække armene og male en sol rundt om kroppen. 
  • Så er eleverne måner, hvor de laver en halvmåne med hele kroppen. 
  • Til sidst laver de stjerner ved at blinke med hænderne (samle og sprede fingrene). 
  • Dag 5: Gud sagde… Der skal være fugle i luften og havdyr i vandet. 
  • Alle går rundt mellem hinanden som fugle i luften. 
  • Alle svømmer rundt mellem hinanden som havdyr. 
  • Dag 6: Gud sagde… Der skal være dyr og mennesker på landjorden. 
  • Alle går rundt mellem hinanden som landdyr. 
  • Alle går rundt mellem hinanden som mennesker. 
  • Dag 7: Gud sagde… Nu skal vi holde hviledag/fridag 
  • Alle lægger sig ned og hviler. 

Når I har lavet det en gang, så prøv en gang til, hvor eleverne skal sige, hvad der sker den næste dag, og hvilken bevægelse det er. 

Materialer

  • Ingen.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Find hele fortællingen i en børnebibel og læs den højt, hvor eleverne ved lærerens markering laver de tilknyttede bevægelser.  
  • Tilføj tallene på fingrene før en bevægelse, så det bliver mere visuelt, hvilken dag og bevægelse, som hænger sammen. 
  • Del eventuelt eleverne op i grupper, hvor en er Gud, som læser op; … Og der blev lys… Og så finder eleverne selv på bevægelserne. 
  • Lav til sidst hele skabelsesberetningen, men nu helt uden lyd og kun ved hjælp af bevægelser.  
  • Vis bevægelseshistorien for en anden klasse, som skal gætte, hvilken bibelsk fortælling, der vises. 

Søgning