Aktivitet
Hvad er klokken?
Dette er en kropsliggjort læringsaktivitet.
En aktivitet der træner eleverne i at kende og bruge klokken. – Timer, minutter, døgn.
Tolv elever står i en stor cirkel, hvor hver af dem repræsenterer et tal på et analogt ur. Eleverne skal markeres med tal i form af en post it på gulvet eller en talkegle, der viser klokketimen. Forskellige bolde kan bruges til at vise tiden. Stor bold repræsenterer timeviseren og lille bold minutviseren (eller omvendt). Læreren eller eleven siger et tidspunkt, og eleverne skal kaste bolden til den rigtige elev, for at uret viser den rigtige tid.
Man kan også bruge to sjippetove i forskellige længde visere. Eleverne kan i fællesskab dreje dem rundt for at vise klokkeslettet. Således kan der også regnes på hvor mange minutter eller timer der fx indtil frokost.
Hvis antallet af elever ikke går op, kan man med fordel arbejde i to grupper. En på 12 elever, der viser det analoge ur og en anden gruppe af de resterende elever, der arbejder sammen om at forme et stort digitalt klokkeslet, der svarer til det på uret.
Du kan også til en start lade dem skrive den i digital form på et stort ark papir eller på en tavle og så senere gå over til at de former med kroppen.
Husk at bytte rundt, så alle elever prøver både at være analog og digital.