Hvor er Holger?
Hvor er Holger?
Formålet er, at eleverne får indblik i historiske seværdigheder/steder i Danmark, og bliver nysgerrige på historierne bag stederne.
Et Danmarkskort hænges op i så stor udgave som muligt – eventuel med projektor. Kortene ”Historiske seværdigheder” fordeles rundt om i lokalet, på gangen eller udenfor. Eleverne inddeles i mindre grupper (to-fire elever). Hver gruppe skal nu ud at finde et kort med en seværdighed/et sted. Derefter skal de blive enige om, hvor i landet seværdigheden/stedet er, løbe hen til Danmarkskortet og placere det. Kortet kan også placeres i udkanten af Danmarkskortet, hvor eleverne så i stedet tegner en streg til den korrekte placering på Danmarkskortet. Når en seværdighed er placeret på kortet, løber eleverne ud og finder et nyt kort og gentager øvelsen. Sådan forsætter aktiviteten, indtil der ikke er flere kort.
Slut af med en fælles opsamling på klassen, hvor I snakker om placeringerne. Er der nogle, som har været de forskellige steder? Er der nogle, der kan fortælle mere om seværdigheden/stedet?
Materialer
- Arbejdsarket ”Historiske seværdigheder”
- Arbejdsarket ”Danmarkskort”
Variation og deltagelsesmuligheder
- Hvis man ikke har mulighed for at skaffe/lave et stort Danmarkskort, kan man i stedet tegne det på tavlen. Udvælg de seværdigheder, som du ønsker at arbejde med.
- Aktiviteten kan også laves med historiske begivenheder, hvor kortene er vigtige nedslagspunkter i begivenheden. Her kan det være nødvendigt med et andet kort som fx Europa.