Aktivitet

Klimazoneleg

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Natur/teknologi

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Denne øvelse er inspireret af legen “Frugtsalat”.

Hver elev får en farve, der svarer til klimazonernes farve på et kort: Blå: Polar – Grøn: Tempereret – Gul: Subtropisk – Rød: Tropisk. Der skal være flere af hver.

Stole eller markeringer placeres i en rundkreds. Hver elev har en stol.

Underviseren siger så fx: Aldrig over 10 grader – så er det alle polarklima-eleverne (blå), der skal finde en ny plads. Sådan fortsættes øvelsen med forskellige grader. Hvis der bliver sagt “klimaforandringer”, så skal alle op og finde en ny plads.

I starten kan underviseren sige de forskellige klimazoner, indtil navnene er på plads.

Øvelsen udføres med en stol for lidt, så der hele tiden er en elev, der ikke får en plads og dermed skal være den, der siger en klimazone. Når, der byttes plads skal eleven så selv forsøge at få sig en stol. Og dermed er der en ny, der må vælge en klimazone. På den måde fjernes dog lidt fokus fra læringen af klimazoner, og der bliver også fokus på at få sig en plads hurtigt.

 

Materialer

Stole eller andet, der kan markere hver elevs plads.

Søgning