Aktivitet
Kong Gulerod (Verdensmål i Bevægelse)
Der er fokus på elevernes egne oplevelser af sundhed og deres erfaringer med, hvad sundhed er for dem. Eleverne skal gøre sig nogle grundlæggende overvejelser om, hvad sundhed kan være. Deres egne oplevelser og refleksioner udfordres, og de præsenteres for andre menneskers livsvilkår og sundhedsproblematikker.
Forberedelse
Dette læringsmodul består af to dele. Disse forberedelser skal underviseren gøre sig for at blive klar:
Underviseren starter forløbet med at introducere verdensmål nummer 3, Sundhed og trivsel, og tage en indledende snak med eleverne om emnet. Hav fokus på mad og madvaner. En evt. inspiration til en indledende snak kan være denne fotoserie med familier fra forskellige steder i verden og deres madforbrug. Se den HER
Eller benyt søgeord > hungry-planet-what-the-world-eats
Eleverne skal have adgang til tablet/pc, hvor de kan finde historien om Victoria på dette LINK
Eller med søgeord > Verdensmål i bevægelse Kong gulerod
Det er ikke nødvendigt i denne sammenhæng at læse hele bogen, men man må selvfølgelig gerne.
Det anbefales at læse fra s. 15-31.
Underviseren er desuden igangsætter og tovholder på den sidste del af modulet, hvor eleverne skal lege en leg, der relaterer sig til historien om Victoria. Eleverne skal inden legen tegne nogle “brikker”, der skal bruges i legen.
Materialer og faciliteter
1. del af modulet kræver et klasselokale, hvor eleverne kan introduceres til emnet samt læse historien om pigen Victoria på hver deres tablet/pc.
2. del skal foregå i en sal/hal med god plads. Der skal desuden være 4 brikker af papir klippet ud pr. elev (halve A4-stykker er fint). Plus en bunke tuscher/blyanter.
Beskrivelse
1. DEL
Eleverne samles i et klasselokale.
Underviseren introducerer dagens emne, Sundhed og trivsel, som er verdensmål nummer 3. Hav fra starten fokus på mad og madvaner. Hvilken betydning har mad og madvaner for elevernes sundhed og trivsel? Brug evt. denne fotoserie som inspiration til snakken. Se den HER
Eller benyt søgeord > hungry-planet-what-the-world-eats
Eleverne introduceres til Victoria & Verdensmålene. De læser i bogen “Kong Gulerod”, side 15-31.
Eleverne skal nu hver især tegne deres sunde og deres usunde livret. Hver elev tegner altså to tegninger på hver deres brik (halvt A4-ark). De må også gerne skrive på deres tegning, hvad deres sunde og usunde retter er.
De skal desuden skrive deres navn på to andre brikker.
2. DEL
Alle brikker samles af underviseren. De spredes på et større område (en sal/hal) og lægges med bagsiden opad.
Legen går nu ud på, at alle elever skal forsøge at parre livretterne med de rigtige navne. Eleverne må vende en brik ad gangen. De må hele tiden spørge de andre elever om, hvad deres livretter er, men kun et spørgsmål ad gangen.
Et eksempel:
Elev A vælger en brik og vender den. Er det en livret, skal han nu ud og finde ud af, hvis livret det er. Når han har et bud, skal han finde brikken med navnet og derefter igen brikken med tegningen af livretten.
Nu har han et par brikker, der passer sammen.
Står der et navn på den første brik, der vendes, vender man den igen og forsøger at finde en livret.
Rækkefølgen er altid:
1) livret
2) find navnet ved at spørge, hvis livret det er
3) find brikken med navnet
4) find brikken med tegning af livretten.
Legen fortsætter, til alle brikker er taget, eller legen går i stå.
Slut af med at samles og lad eleverne gennemgå deres par i fællesskab. Ikke rigtige par kasseres.
Den med flest rigtige par er vinderen.