Aktivitet

Leksiræs

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Historie

Primær formål og fokus

Analyse og refleksion Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Leksiræs kan udføres i forbindelse med ethvert historisk emne.

Find først ud af hvor på skolen, der er et leksikon, og hvor mange bind leksikonet består af. Udarbejd så et kort over skolen og placer leksikonet rundt på skolen, evt. også på udeområder, under halvtage mv. som “poster”. Markér på kortet, hvor hvert bind er placeret. Hvis det er et leksikon med 30 bind, kan du eventuelt placere flere bind sammen, alt afhængig af hvor mange “poster” ræset skal indeholde, og hvor meget man synes, eleverne skal løbe.

Lav nu åbne opgaver i det emne, klassen er i gang med. Antallet af opgaver er op til underviseren, men fem til otte opgaver er ideelt til en dobbelttime. 

Del eleverne op i grupper af fire til fem personer. Hvert hold får udleveret løbets første opgave – en forskellig startopgave fra gruppe til gruppe. Kortet over skolen hænges op i klassen, som er base for ræset.

Eleverne læser spørgsmålet og løber ud til det leksikon, hvor de regner med at kunne finde svaret. Hvis svaret ikke er her, må de løbe tilbage til klassen og samtidig diskutere, i hvilket leksikon de så kan finde svaret. De kan se på kortet i klassen, hvor de andre leksikonposter er placeret. Når eleverne har fundet et svar, skrives det på opgaven og afleveres til underviseren. Mens løbet er i gang, tjekker underviseren svar og giver point til grupperne. Svar bedømmes med et til fem point afhængig af, hvor godt der er svaret på spørgsmålet. Når løbet er slut, afleveres sidste spørgsmål, og underviseren kan til næste time regne det endelige resultat ud.

 

Søgning