Forside/Aktivitetsdatabase/Levende koordinatsystem

Aktivitet

Levende koordinatsystem

Aktivitetsinformation

Klassetrin

4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Bevægelse i fag

Matematik

Specialundervisning og inklusion

Faglige øvelserMatematik (specialundervisning)

Tid

10 – 20 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Levende koordinatsystem

Formålet er, at eleverne lærer at aflæse og beskrive placeringer i koordinatsystemet og træner at anvende forskellige geometriske figurer.

Der tegnes en x-akse (vandret) og en y-akse (lodret) på jorden med et kridt. Alle eleverne får et punkt på enten x-aksen eller y-aksen. De stiller sig på det punkt, de har fået.

Der er en levende brik (en elev), som kan stille sig på forskellige punkter inde i koordinatsystemet. Hvis den levende brik fx rykker over på punktet 3,4, skal den elev, som står på punktet 3 på x-aksen, og den person, som står på tallet 4 på y-aksen, sige ”3,4”.

Den levende brik skal bevæge sig til punkter således, at det danner en geometrisk figur. De andre elever gætter, hvilken figur det er.

Materialer

  • Kridt

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Med få elever kan eleverne i makkerpar tegne deres eget koordinatsystem og trække et papir med nogle koordinater på, fx (3,4). Eleven bevæger stiller en kegle på det første koordinat på x-aksen (3). Derefter bevæger eleven sig hen til næste koordinat på y-aksen (4) og stiller en kegle. Eleven går derefter ud fra punktet til y-aksen, til eleven er ud for punktet på x-aksen, og sætter et kryds på koordinatet (3,4).
Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning