Aktivitet
Livets udvikling

Livets udvikling
Alle elever starter på det nederste evolutionsstadie, nemlig encellede bakterier. Det handler nu om at komme op gennem de seks stadier i livets udvikling og ende som en Homo sapiens.
Eleverne bevæger sig rundt mellem hinanden som det udviklingsstadie, de er kommet til. De skal udfordre en på samme stadie som dem selv, i en duel om at komme et udviklingstrin op. Duellen er sten-saks-papir-NU og bedst af én. Taber man, bliver man på samme stadie, mens vinderen rykker op. Når man er blevet en Homo sapiens, går man enten ud af legen eller starter forfra. Vi anbefaler, at man starter forfra, da eleverne sagtens kan tåle, at stadierne bliver repeteret.
- Bakterie – Sætter sig i æg og ”går” meget stille rundt.
- Hvirveldyr – Går rundt og roterer i rygsøjlen.
- Krybdyr – kryber afsted tæt på jorden.
- Pattedyr – Et farligt rovdyr, der går rundt og samler/spreder armene foran kroppen som en kæmpe mund.
- Fugl – Basker med armene som en fugl.
- Homo sapiens – Former et sæt briller med fingrene og går derefter rundt.
Materialer
- Ingen
Variationer
Man kan vælge et stadie og så gå i dybden med dette, her eksemplificeret med Homo sapiens. Homo sapiens kan inddeles i undergrupper som f.eks.
- Australapithecinere
- Homo ergaster (det arbejdende menneske)
- Homo erectus (det opretstående menneske) (Asien)/ Neandertaleren (Europa)
- Homo sapiens (det moderne menneske)
Udvælg et antal stadier, som du som lærer gerne vil mere i dybden med, og inddel eleverne i samme antal grupper. Hver gruppe får tildelt et stadie, som de skal undersøge nærmere, lave en beskrivelse/infografik af samt udvikle en tilhørende evolutionsleg.
I stedet for at sige sten-saks-papir-NU kan man udskifte NU med det stadie, man er på – f.eks. sten-saks-papir-PATTEDYR.