Forside/Aktivitetsdatabase/Livsstil og mad

Aktivitet

Livsstil og mad

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Natur/teknologi

Øvrig Skoletid

Temauge/temadag

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Sundhed

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Forberedelse
Book madkundskabslokalet og klargør arbejdsark med madmærke-vendespil og opskrifter.
Hvis I skal lave jeres egne snacks, så overvej, hvor meget eleverne skal inddrages i valget af opskrifter. Du kan udskrive forslag fra arbejdsarkene, eller du kan lade eleverne selv søge på opskrifter. Hvis eleverne inddrages, kan værkstedet deles op på to dage, så man på dag 1 søger opskrifter, og på dag 2 laver dem. Sørg for, at der er købt ind til produktion af snacks.

 

Beskrivelse
Eleverne skal arbejde med de forskellige fødevaremærkninger og undersøge, hvad de hver især betyder, og hvad hensigten er med dem.
Brug hjemmesiden mærkeguide.dk, hvor eleverne kan læse om de forskellige mærker. Opdel eleverne i mindre grupper, der hver især undersøger ét mærke. Efterfølgende fortæller grupperne hinanden om deres nye viden.

Klassen laver herefter to små øvelser:
1) Lav ”gæt og grimasser”, hvor en fra hver gruppe trækker et mærke og skal få resten af gruppen til at gætte det.
2) Klip to af alle mærkerne ud og placér dem på gulvet. Grupperne skal nu spille vendespil og samle stik. Der må vendes to kort af gangen, inden det er næste elevs tur.

Eleverne skal nu udforske nogle af mad-mærkerne ved at producere små snacks ud fra alternative opskrifter. Vær opmærksom på at koordinere elevgruppernes valg af opskrifter, så I som klasse får lavet noget forskelligt. Tag en snak om, hvorvidt jeres egne produkter kan leve op til nogle af fødevaremærkningerne.

Værkstedet afsluttes med en smagsprøve-runde, hvor alle grupper smager hinandens produkter

 

Sammenhæng

Lad eleverne reflektere over, hvornår de spiser madvarer med bestemte madmærkninger.
• Med vennerne
• Med familie
• I foreninger/klubber
• I skolen
• Andet?

 

Er der en sammenhæng?

Søgning