Aktivitet
Minitennis + Zenspil (Net-/vægspilslektion)
Materialer: Minitennisketsjere eller plasticketsjere, skumtennisbolde. Evt. musik
SMÅØVELSER
Alle elever hver én ketsjer og én skumtennisbold.
-
Jog rundt med bolden liggende på ketsjeren.
-
Stå på stedet, og spil forhåndsslag eller baghåndsslag 3 – 4 meter lige op i luften. Lad evt. bolden ramme gulvet mellem slagene.
-
Stå på stedet. Spil skiftevis et forhåndsslag og et baghåndsslag (vend hånd og ketsjer).
-
Jog rundt. Med små slag holdes bolden hoppende på ketsjeren.
-
Øv dig i at samle en tennisbold ”smart” op fra gulvet med ketsjer og fod.
-
Dribl bolden ned i gulvet, mens du:
a) drejer rundt både tv. og th. om dig selv.
b) sætter dig ned på bagdelen og op igen. -
Slå forhånds- og baghåndsslag ind på muren. Find den gode afstand, højde og kraft i slaget, så du efter boldens retur kan spille videre.
MEDSPIL – Zen-spil
Eleverne er parvis sammen med hver deres mini-tennisketsjer og én bold med en afstand på ca. 15 meter (badmintonbanes længderetning).
Til et stykke musik skal eleverne via medspil få bolden til at ”leve”. Dvs. spille frem og tilbage til hinanden. Bolden er ”ordet” i den dialog de har sammen. En dialog kan være venlig, høj, lav, skarp, blød, kort, lang, underfundig, spids, direkte, nølende, drillende m.v. Eleverne skal finde balancen mellem det gode venlige sammenspil og udviklende prøvelser.
Det er ikke tilladt at sige noget, mens man spiller. Hvor længe kan øvelsen vare? ”Det får vi at se…. nyd spillet”.
FIF: Hvis eleverne synes, det er svært at få ro på boldene, kan man evt. bruge balloner, som man slår til med hånden. De vil også kunne bruges i småspil, men så skal badmintonnettet være i almindelig højde.
FIF: Iscenesæt gerne aktiviteten ved at tale lidt om ”zen-begrebet”: At være en del af noget, gå ind i det. Lade sig opsluge. Spille det smukke slag – det perfekte slag tilbage. Brug ikke energi på at ”dræbe” bolden eller få point.
Kan man tilmed krydre introen med lidt om den legendariske danske tennisspiller og filosof Torben Ulrichs syn på konkurrence og zen, er det et bonus.
Torben Ulrich (født 1928)
Tidligere dansk elitetennisspiller (i perioden 1940-1980’erne). Har vundet DM 20 gange og deltaget i Wimbledon 21 gange. Er både skribent, jazzmusiker, maler, filmmager, filosof og buddhist. Har haft skæve vinkler på sportens logik, og beskæftiget sig med temaer som sportens ånd, zen, fordybelse og timing. Er far til Lars Ulrich, der er trommeslager i bandet Metallica.
Musikken standses, og eleverne opfordres til at gå hinanden i møde med en highfive og ”tak for dialogen”.
SMÅSPIL
Minitennis ”rundt om tennisbanen”
Der spilles minitennis over net (evt. nedhængende badmintonnet), bænke eller en snor med markeringer bundet på.
- Der spilles zen-spil med med- og drillespil på fuld bane.
- Der spilles dueller, med minislag og skarpe vinkler kun på forbanen mellem nettet og servelinien.
- Der spilles almindelige skumtenniskampe med særlige skoletælleregler eller et sæt til 6 partier med tællesystemet: 15 – 30 – 40 – parti.
FIF: Organiser evt. kampene som ”kongebold” – med korte kampe, hvor vinderen går én bane til højre og taberen en bane til venstre. Eller som en Wimbledon-kamp, hvor der kun må tælles og tales på engelsk. Opfodre gerne eleverne til at ”lege”, at de er tennisverdensstjerner. Fx Caroline Wozniacki.
Caroline Wozniacki (født 1990)
Dansk elitetennisspiller lå i en periode nummer ét på kvindernes WTA-verdensrangliste. Hun har været i tre Grand-slam finaler og vundet den ene i 2018 i Australian Open. Hun blev for første gang dansk seniormester i 2004, hvor hun også blev kåret til årets fund. I 2006 vandt hun ungdomsturneringen i single i Wimbledon i England.
Denne aktivitet er en del af materialet Medspil. Bestil det samlede materiale her