Namaste

Aktivitetsinformation

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3. 4. – 5. 6. – 7. 8. – 9.

Tid

1 – 10 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Namaste

Formålet med aktiviteten er at sænke elevernes arousal og få eleverne i ro på deres stol efter en bevægelsesaktivitet.

Eleverne sidder på deres stol og sætter hænderne med håndfladerne mod hinanden foran brystet. På underviserens signal presser eleverne alt, hvad de kan, med hænderne mod hinanden, mens underviseren tæller ned fra 10 til 0.

Hold pause i 5-10 sekunder. Gentag evt. 3-5 gange.

Efter en bevægelsesaktivitet: Brug evt. kommandoen “Namaste” til også at signalere til eleverne, at de hurtigt skal finde deres stol og presse hænderne sammen, indtil alle er på plads. Brug din stemmeføring til at tælle ned fx fra 10 imens. Når du når til 0, giver eleverne slip og er klar til introduktion til den næste aktivitet.

Variation og deltagelsesmuligheder

  • Hvis øvelsen er meget hård for eleverne, så tæl ned fra 5 i stedet for 10.
  • Brug den samme Ro på stol aktivitet over en længere periode for at skabe genkendelighed og tryghed.
  • Brug aktiviteten til regulering af elever med urolige kroppe – evt. også som selvregulering, hvor eleverne selv bruger den ved behov.

Søgning