Forside/Aktivitetsdatabase/På pletten i matematik

Aktivitet

På pletten i matematik

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Puls

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min. 30+ min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Klassen inddeles i grupper på tre-fire elever. Grupperne placeres i hver sit hjørne af et område (fx skolegården). Hver gruppe udstyres med en terning, et kridt og en lommeregner. Eleverne skal på skift slå med terningen. Alle tal på terningen ganges med ti. Det vil sige, hvis første elev slår en 4’er, så er tallet 40. Ved hjælp af lommeregneren beregnes kvadratroden af tallet (fx 40), og der afrundes til nærmeste hele tal. Eleven løber nu ind til midten af skolegården og skriver resultatet med kridt og løber herefter tilbage til gruppen, hvor næste elev står klar.

 

Næste elev i gruppen slår med terningen og regner kvadratroden af et nyt tal. Det nye tal lægges til det foregående og skrives med kridt under det andet, så der kan holdes regnskab. Den første gruppe, som (præcist) rammer resultatet 80, har vundet. Hvis resultatet bevæger sig over 80, skal gruppen nu trække fra.

 

Materialer

En 12-sidet terning til hver gruppe (anden terning kan også bruges), kridt og en lommeregner pr. gruppe

Søgning