Aktivitet
Pige eller dreng? (Verdensmål i Bevægelse)
Eleverne skal lege en leg, hvor reglerne gør forskel på folk. Ikke kun forskel ud fra køn, men også forskel ud fra andre parametre. Legen skal skabe grundlag for en lille samtale og aktivitet om ligestilling og verdensmålene.
Formålet med læringsmodulet er, at eleverne opnår en forståelse for, hvad ligestilling er og får et indblik i nogle af de problemstillinger, der er på området.
Forberedelse
Modulet består af to dele. Disse forberedelser skal underviseren gøre sig for at blive klar:
Første del kræver et område til leg, og der skal bruges nogle rekvisitter (se nærmere i den blå boks).
Underviseren introducerer legene og hjælper eleverne undervejs.
Anden del foregår i et klasselokale. På Red Barnets hjemmeside findes en lille film, der omhandler verdensmål nummer 5. Den skal I arbejde med.
Materialer og faciliteter
1. del af modulet foregår bedst i en sal/hal eller et udeområde, hvor der er plads til at lege fangeleg. Der skal bruges fire kegler til at markere området samt nogle veste/trøjer.
2. del skal foregå i et lokale, hvor der er adgang til at se en lille film.
Beskrivelse
1. DEL
Et område på ca. 40 x 20 meter markeres med kegler.
Eleverne samles i midten.
Underviseren fortæller, at der skal leges fangeleg, men på en måde hvor reglerne ændrer sig nogle gange.
Legen er i udgangspunktet en klassisk fangeleg. Tre elever vælges som fangere. De får en trøje/vest i hånden, så det kan ses, at de er fangere.
De resterende elever skal undgå at blive fanget. Legen leges med flere forskellige regelændringer.
- Helt normal fangeleg. Når en fanger tikker/fanger en anden elev, bliver denne elev ny fanger.
Vesten/trøjen skifter, og der leges videre. - Regelændring: Alle med blåt på deres sko får et ekstra liv. Hvis de fanges, skal de bare sige “Fordel”, og så er de ikke fanget.
- Regelændring: Alle elever med langt hår får to ekstra liv. Hvis de fanges, skal de bare sige “Fordel”, og så er de ikke fanget.
- Regelændring: Alle elever, der går til enten gymnastik, ridning eller håndbold, får et ekstra liv. Hvis de fanges, skal de bare sige “Fordel”, og så er de ikke fanget.
- Snak med eleverne om, hvem der skal have ekstra liv i den sidste runde fangeleg? Prøv gerne at introducere idéen om forskel på drenge og piger – hvilken snak giver det?
2. DEL
Eleverne samles i et klasselokale.
Se den lille film om verdensmål nummer 5 HER
Eller på Red Barnets hjemmeside: https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/verdensmaal-indskoling/
Tal med eleverne om den tilhørende arbejdsopgave, og tal herefter med eleverne om deres oplevelser med fangelegen.
Var der forskel på drenge og piger i reglerne?
Oplever de forskel på piger og drenge i deres liv i øvrigt?