Forside/Aktivitetsdatabase/Regnehistorier

Aktivitet

Regnehistorier

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Matematik

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse Læring gennem kroppen Puls

Klassetrin

0. – 1. 2. – 3.

Tid

10 – 20 min. 20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Eleverne inddeles i grupper og skriver/tegner aktive regnehistorier, hvori terningens bevægelsesformer indgår. Eleverne kan lade terningekastet afgøre bevægelsesformen i historierne, eller de kan selv vælge med udgangspunkt i terningen. Et eksempel på en regnehistorie kan være:

“Ulven skal skynde sig hen til bedstemors hus og tager fem kæmpeskridt fremad. Den prøver at komme uden om den lille Rødhætte, der hinker syv gange på skovstien. Ulven sukker og laver tre kænguruhop tilbage for at gemme sig og finde en anden sti. Hvor mange bevægelser er der i alt i historien? Hvor mange skridt/hop/hink kommer ulven fremad?”

Grupperne fremfører regnehistorierne som aktive rollespil for resten af klassen, og klassen udregner historiernes facit. Underviseren kan evt. slå med terningen tre gange, og så er det de pågældende tre bevægelser, der skal indgå i historien.

 

Materialer

Bevægelsesterning(er) eller almindelige terninger med bevægelseskort

Hæfter, blyanter/farveblyanter, bolde

Søgning