Forside/Aktivitetsdatabase/Skulpturer i bevægelse

Skulpturer i bevægelse

Aktivitetsinformation

Klassetrin

2. – 3.4. – 5.6. – 7.8. – 9.

Styrk klassen

Trivsel og samarbejde

Øvrig skoletid

Temauge/temadagSkolernes Motionsdag 2025

Idrætsfaget

Dans og udtryk

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Skulpturer i bevægelse

Formålet er, at eleverne arbejde undersøgende med kroppens bevægelsesmønstre både som par og i mindre grupper.

  1. Eleverne inddeles først i venskabspar/2 og 2, hvorefter parrene inddeles i grupper bestående af 2-3 venskabspar med 4-6 elever pr. venskabsgruppe.
  2. Aktiviteten er todelt. Der arbejdes skiftevis med en form for bevægelse rundt i rummet i de faste venskabspar samt en samskabelsesproces omkring udformning af en skulptur i venskabsgrupperne. Alle elever skal involveres i samskabelsen af skulpturen.

Nedenfor findes et plug n´ play, hvor de forskellige dele kan plukkes og bruges, som de findes bedst til gruppen og underviserens temperament:

Bevægelsesdelen parvis:

  1. Tillid: 2&2 på række. Forreste elev fører bagerste elev, som har lukkede øjne.
  2. Der byttes.
  3. Mod: Som 1 og 2, men hvor forreste elev lukker øjnene og bagerste elev fører.
  4. Der byttes.
  5. At se hinanden: 2&2 med en-håndsfatning, hvor parrene går/løber rundt  blandt de    andre par og giver highfives.
  6. Hvad kan vi? 2&2 med håndledsfatning med den ene hånd. Venskabsparret skal arbejde med, hvordan de kan bevæge sig, når de er ”låst” med den ene hånd (forlæns, baglæns, sidelæns, rundt om   hinanden etc.).
  7. Som ovenfor men med håndledsfatning med begge hænder.
  8. Den svære: 2&2: Krabbegang skulder ved skulder.
  9. Over, under, rundt om: 2&2: Eleverne skal bevæge sig rundt mellem de andre ved skiftevis at bevæge sig over, under og rundt om hinanden. Følgende tegn kan anvendes: Siddende i hug betyder, at ens makkeren skal over en; stående i omvendt V med hænderne i gulvet betyder, at ens makkeren skal kravle under en; stående med armene langs siden betyder, at ens makkeren skal rundt om en.

Samskabelsesproces i venskabsgrupperne (4-6 elever):

  1. En stjerne (med bevægelse: Form en stjernekaster)
  2. En karrusel (med bevægelse: Form en karrusel, som kører rundt)
  3. En cykle (med bevægelse: Form en cykel i bevægelse)
  4. En blomst (med bevægelse: Form en blomst i vinden)
  5. En gynge  (med bevægelse: Form en gynge i bevægelse)
  6. En vippe  (med bevægelse: Form en vippende vippe)
  7. Et bord og en stol (med bevægelse et hæve-sænke bord og en kontorstol med hjul)
  8. En håndfuld balloner (med bevægelse: Balloner, der flyver væk)
  9. En bil med passagerer (med bevægelse: Form en bil med passagerer, der kører)

Materialer

  • Eventuelt musik

Variationer og deltagelsesmuligheder

  • I arbejdet med samskabelse af en skulptur kan der vælges at arbejde på flere planer nemlig hhv. en stillestående skulptur, en skulptur i bevægelse eller en kombination, hvor der først arbejdes med en stillestående skulptur, hvorefter bevægelsen sættes på.
  • For at skabe yderligere tydelighed omkring aktiviteterne kan der sættes en tidsramme.
  • I bevægelsesdelen kan der arbejdes på tværs af venskabsparrene fremfor i de faste venskabspar, hvis gruppen er til det.
  • Aktiviteten kan afsluttes med, at venskabsgrupperne viser deres bil/kørende bil for de andre grupper.

Kurv (0)

Din kurv er tom

Subtotal
0 kr.

Søgning