Skulpturer i bevægelse
Skulpturer i bevægelse
Formålet er, at eleverne arbejde undersøgende med kroppens bevægelsesmønstre både som par og i mindre grupper.
- Eleverne inddeles først i venskabspar/2 og 2, hvorefter parrene inddeles i grupper bestående af 2-3 venskabspar med 4-6 elever pr. venskabsgruppe.
- Aktiviteten er todelt. Der arbejdes skiftevis med en form for bevægelse rundt i rummet i de faste venskabspar samt en samskabelsesproces omkring udformning af en skulptur i venskabsgrupperne. Alle elever skal involveres i samskabelsen af skulpturen.
Nedenfor findes et plug n´ play, hvor de forskellige dele kan plukkes og bruges, som de findes bedst til gruppen og underviserens temperament:
Bevægelsesdelen parvis:
- Tillid: 2&2 på række. Forreste elev fører bagerste elev, som har lukkede øjne.
- Der byttes.
- Mod: Som 1 og 2, men hvor forreste elev lukker øjnene og bagerste elev fører.
- Der byttes.
- At se hinanden: 2&2 med en-håndsfatning, hvor parrene går/løber rundt blandt de andre par og giver highfives.
- Hvad kan vi? 2&2 med håndledsfatning med den ene hånd. Venskabsparret skal arbejde med, hvordan de kan bevæge sig, når de er ”låst” med den ene hånd (forlæns, baglæns, sidelæns, rundt om hinanden etc.).
- Som ovenfor men med håndledsfatning med begge hænder.
- Den svære: 2&2: Krabbegang skulder ved skulder.
- Over, under, rundt om: 2&2: Eleverne skal bevæge sig rundt mellem de andre ved skiftevis at bevæge sig over, under og rundt om hinanden. Følgende tegn kan anvendes: Siddende i hug betyder, at ens makkeren skal over en; stående i omvendt V med hænderne i gulvet betyder, at ens makkeren skal kravle under en; stående med armene langs siden betyder, at ens makkeren skal rundt om en.
Samskabelsesproces i venskabsgrupperne (4-6 elever):
- En stjerne (med bevægelse: Form en stjernekaster)
- En karrusel (med bevægelse: Form en karrusel, som kører rundt)
- En cykle (med bevægelse: Form en cykel i bevægelse)
- En blomst (med bevægelse: Form en blomst i vinden)
- En gynge (med bevægelse: Form en gynge i bevægelse)
- En vippe (med bevægelse: Form en vippende vippe)
- Et bord og en stol (med bevægelse et hæve-sænke bord og en kontorstol med hjul)
- En håndfuld balloner (med bevægelse: Balloner, der flyver væk)
- En bil med passagerer (med bevægelse: Form en bil med passagerer, der kører)
Materialer
- Eventuelt musik
Variationer og deltagelsesmuligheder
- I arbejdet med samskabelse af en skulptur kan der vælges at arbejde på flere planer nemlig hhv. en stillestående skulptur, en skulptur i bevægelse eller en kombination, hvor der først arbejdes med en stillestående skulptur, hvorefter bevægelsen sættes på.
- For at skabe yderligere tydelighed omkring aktiviteterne kan der sættes en tidsramme.
- I bevægelsesdelen kan der arbejdes på tværs af venskabsparrene fremfor i de faste venskabspar, hvis gruppen er til det.
- Aktiviteten kan afsluttes med, at venskabsgrupperne viser deres bil/kørende bil for de andre grupper.