Aktivitet
Smæk et resultat
Eleverne deles i fire hold. Hvert hold udstyres med en fluesmækker. På tavlen placeres ark med tal fra 0-10 til hvert hold. Evt. kan man blot skrive det med kridt på tavlen.
Underviseren trækker et regnestykke og siger det. Så snart stykket er sagt, må eleverne løbe. Den, der først “klasker” det rigtige resultat, får 1 point. Alle elever går tilbage til rækken.
De næste elever i rækkerne sendes af sted osv. Holdene må gerne hjælpe hinanden med at finde det rigtige resultat, før der smækkes.
Materialer
Fluesmækkere
Talkort (eller talkegler, hvis øvelsen udføres udendørs)
Kort med regnestykker(hvor forskellige regnearter indgår)
Variation og deltagelsesmuligheder
- Lav flere baner for at mindske kø og risiko for sammenstød.
- Differentier opgaven ved at give hver gruppe et ark med regnestykker i forskellig sværhedsgrad. Den næste i gruppen skal læse regnestykket for den, der skal løbe.
- Eleverne kan enten arbejde individuelt eller sammen med hinanden.