Forside/Aktivitetsdatabase/Stavelsesstratego

Aktivitet

Stavelsesstratego

Aktivitetsinformation

Bevægelse i undervisningen

Dansk

Primær formål og fokus

Forståelse og anvendelse

Klassetrin

4. – 5. 6. – 7.

Tid

20 – 30 min.

Gem aktiviteten til
senere
Print aktiviteten

Klassen inddeles i to hold. På hvert hold udnævnes en holdkaptajn, og hvert hold får udpeget en base i hver sin ende af banen. Holdkaptajnens opgave er at uddele ordkort til holdet samt at holde styr på de vundne kort fra modstanderholdet. Der løbes på banen, som er et aftalt område (gerne med gode gemmemuligheder).

 

Når eleverne møder en elev fra det modsatte hold, skal eleven “tikkes”, før man må se deres kort. Den elev, der har det ordkort med flest stavelser, må tage modstanderens kort med retur til holdlederen på basen. På kortene kan der f.eks. stå hhv. wienerbrød og bronzemedalje. Eleverne kan tælle/klappe stavelserne sammen, og den elev med det højeste resultat får altså modstanderens kort med tilbage til basen.

 

Hvis begge har et kort med samme antal stavelser, byttes kortene. Møder eleven en fra det andet hold på vej retur med et kort, kan denne ikke “tikkes”.

 

Det kan være en fordel at huske det taktiske element ved f.eks at melde tilbage til holdlederen, hvem der har hvilke kort på det modsatte hold. Der må ikke byttes kort, dvs. først hvis man mister sit kort, må man få et kort nyt fra holdlederen. Det gælder om at samle alle modstanderens kort incl. fanen, som sættes ind til sidst. Bomberne kan slå alle, men må ikke selv ‘tikke’. De skal vente på at blive ‘tikket’. 

 

Materialer

To sæt ordkort (inkl. bomber og fane), i to forskellige farver, gerne på karton og lamineret. 

 

Venligst accepter Statistikker, marketing for at se denne video.

Ændr dine cookie præferencer her

Søgning